BCC ocenia rok pracy Konstantego Radziwiłła

oprac. kl
opublikowano: 22-11-2016, 15:31

Grupa ma wątpliwości co do źródeł finansowania zmian, które zapowiedziało ministerstwo zdrowia. Podkreśla, że wzrost nakładów na ochronę zdrowia jest konieczny, ale zaznacza, że tempo wzrostu tych nakładów jest zbyt wolne. Jak twierdzi BCC, obecny poziom finansowania ochrony zdrowia zagraża bezpieczeństwu obywateli.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

BCC zaznacza, że propozycje zmian ministerstwa zdrowia są w większości merytorycznie uzasadnione i kierunkowo słuszne. W odniesieniu do dekomercjalizacji szpitali, stowarzyszenie określiło to działanie negatywnie twierdząc, że jest to krok w tył i nazwało „propagandowym sukcesem”.  Równie negatywnie zaopiniowało projektowaną przez ministerstwo „sieć szpitali”, która – zdaniem autorów stanowiska – ogranicza ekonomiczne prawa równości świadczeniodawców  niepublicznych i może pozostawiać w sprzeczności z Konstytucją.

BCC poparło natomiast zmianę w kwestii dostępu wszystkich obywateli do podstawowej opieki zdrowotnej. Nadmienia jednak, że „ustawowo należałoby określić warunki finansowego wsparcia   realizacji rozwoju i doskonalenia zawodowego kadry POZ w szczególności w zakresie opieki geriatrycznej.” Jak twierdzą autorzy raportu, temat opieki nad pacjentem geriatrycznym  został potraktowany marginalnie. Powszechna krytyka projektu ustawy o POZ przez pacjentów, lekarzy specjalistów a  nawet przez lekarzy rodzinnych  w zasadzie  wyklucza  możliwość  realizacji tego projektu w obecnym kształcie.

W zakresie kształcenia personelu medycznego negatywnie oceniono powrót kształcenia pielęgniarek do poziomu średnich szkół branżowych  i likwidację naboru  na stanowisko technika  farmaceutycznego. BCC uważa, że ministerstwo zdrowia nieumiejętnie prowadziło dialog społeczny w kwestii ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych. 

Pozytywnie zaopiniowano przywrócenie stażu podyplomowego dla lekarzy nadmieniając, że  konieczne jest położenie  większego nacisku na kształcenie podyplomowe oraz szkolenie lekarzy obecnie pracujących w POZ – szczególnie z zakresu chorób „senioralnych”  i  nowotworowych, układu krążenia  i oddechowego, nadwagi, cukrzycy  i uzależnień.

IOWISZ, czyli Instrument Oceny Wniosków Inwestycyjnych w  Sektorze Zdrowia to –  zdaniem członków grupy – niezwykle ważny  instrument gwarantujący właściwe kierowanie  środków inwestycyjnych także unijnych w rozwój infrastruktury w ochronie  zdrowia. Zagrożeniem dla IOWISZ są, według BCC, zapowiadane zmiany legislacyjne dotyczące utworzenia sieci szpitali. Przy kwalifikacji szpitala do sieci nie uwzględniono oceny wniosków inwestycyjnych  i realizowania inwestycji także z funduszy europejskich.

 

Odnosząc się do projektu 75+, BCC wskazało, ze podstawowym kryterium powinna być sytuacja ekonomiczna emeryta. W kwestii polityki lekowej, autorzy twierdzą, że ustawa „antywywozowa” nie spowodowała trwałego usunięcia problemu niedoboru leków deficytowych, a wakat na stanowisku GIF zaburza prawidłową realizację zadań w zakresie poprawy dostępności do leków. 

Eksperci twierdzą, że obecny Fundusz spełnia wszystkie  przesłanki, by został uznany jako państwowy zdrowotny fundusz celowy, dlatego w raporcie pojawiają się wątpliwości co do zasadności likwidacji NFZ. 

BCC zarzuca ministerstwu zdrowia łamanie zasad dialogu społecznego, nieobecność wiceministrów desygnowanych do pracy w Trójstronnym Zespole ds. ochrony zdrowia. Członkowie grupy skarżą się także na fakt, że minister nie włącza do zespołów rozpatrujących zmiany ustawodawcze organizacji pracodawców i pracobiorców. 

 

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: oprac. kl

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.