Chmielowiec: "Nawigator pacjenta" to źródło wiedzy także dla pracowników placówek medycznych
Chcemy, by "Nawigator pacjenta" stał się pomocnym narzędziem, dzięki któremu będzie można szybko otrzymać informację, jak funkcjonuje sektor ochrony zdrowia w Polsce – mówił 31 maja rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.

W środę (31 maja) w Warszawie odbyła się konferencja prasowa na temat publikacji "Nawigator pacjenta", informatora mającego pomóc pacjentom w poruszaniu się w systemie ochrony zdrowia i mówiącego, gdzie i w jakich sytuacjach szukać pomocy.
– Chcemy, by nawigator stał się pomocnym narzędziem, dzięki któremu pacjenci szybciej otrzymają informację, jak funkcjonuje sektor ochrony zdrowia i jak się w nim sprawnie poruszać. Mam nadzieję, że pacjenci wyposażeni w odpowiedni zasób informacji będą czuć się bardziej komfortowo, korzystając z usług medycznych – mówił podczas konferencji rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.
Dodał, że publikacja przeznaczona jest nie tylko dla pacjentów i ich rodzin, ale także dla pracowników systemu zdrowia i placówek medycznych. – Stanowi ona materiał uzupełniający wiedzę oraz wiarygodne źródło aktualnych informacji – wyjaśnił.
"Nawigator pacjenta" - co zawiera publikacja?
"Nawigator" to publikacja w formie pytań i odpowiedzi. Wyjaśnia zagadnienia, które często stanowią problem dla pacjentów poszukujących drogi do szybkiego otrzymania pomocy medycznej i skutecznego leczenia. Został opracowany przez grono lekarzy rodzinnych, pracujących w POZ i przez ekspertów rzecznika.
Publikacja wskazuje również, w jakich sytuacjach udać się na SOR, a kiedy wezwać na pomoc zespół ratownictwa medycznego, wyjaśnia zasady refundacji leków i wyrobów medycznych, otrzymania zwolnienia lekarskiego oraz prawa do opieki nad dzieckiem lub innym członkiem rodziny. Odpowiada także na pytania odnośnie do zasad działania transportu sanitarnego i zaświadczeń lekarskich oraz opieki hospicyjnej.
Jest podzielony na rozdziały tematyczne, m.in.: podstawowa opieka zdrowotna, teleporady, opieka koordynowana, poradnie specjalistyczne, leczenie szpitalne i badania profilaktyczne.
– Chcieliśmy ułatwić pacjentom zrozumienie zasad funkcjonowania opieki zdrowotnej w Polsce, a także pomoc w sytuacjach, gdy będą potrzebowali skorzystać ze świadczeń – mówiła konsultant krajowa w dziedzinie medycyny rodzinnej prof. Agnieszka Mastalerz-Migas.
Informator jest do pobrania na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta: https://www.gov.pl/web/rpp/nawigator-pacjenta-praktyczny-poradnik-jak-poruszac-sie-po-systemie-ochrony-zdrowia.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Chmielowiec: dzięki ustawie o jakości możemy mieć najlepszy system pozasądowego dochodzenia roszczeń na świecie
Źródło: Puls Medycyny