Gdy bocian się spóźnia o rok
Ponad połowa młodych, planujących macierzyństwo kobiet nie wie, po jakim czasie bezowocnych prób zajścia w ciążę należy zasięgnąć porady lekarza – wynika z badania opinii przeprowadzonego na potrzeby kampanii „Płodna Polka”. Wiele przyszłych matek przedwcześnie wpada w niepokój, inne zwlekają z wizytą w gabinecie zbyt długo.
Ponad połowa młodych, planujących macierzyństwo kobiet nie wie, po jakim czasie bezowocnych prób zajścia w ciążę należy zasięgnąć porady lekarza – wynika z badania opinii przeprowadzonego na potrzeby kampanii „Płodna Polka”. Wiele przyszłych matek przedwcześnie wpada w niepokój, inne zwlekają z wizytą w gabinecie zbyt długo.
Według statystyk po 12 miesiącach nieskrępowanego współżycia 85 proc. par uzyska ciążę. Z tego powodu przyjmuje się, że po roku bezskutecznego starania się o dziecko, potencjalni rodzice powinni zasięgnąć porady lekarza specjalisty.
„Wykonanie odpowiednich badań pozwoli określić zdolność rozrodczą obojga partnerów i wyznaczyć ścieżkę dalszego postępowania. Pierwszym krokiem jest eliminacja czynnika męskiego, ponieważ zdarza się, że przyczyna trudności z zajściem w ciążę tkwi w partnerze. Jeśli jednak mężczyzna jest zdrowy, lekarz oceni płodność kobiety przeprowadzając szeroką diagnostykę”. – mówi dr Grzegorz Mrugacz, ekspert medyczny kampanii „Płodna Polka”.
Pary unikające wizyty u specjalisty narażają się nie tylko na problemy emocjonalne. Należy pamiętać, iż szanse na uzyskanie ciąży maleją wraz z wiekiem partnerów. Odpowiednio wczesne zdiagnozowanie czynników utrudniających zajście w ciążę pozwala skutecznie skorzystać z dostępnych metod leczenia niepłodności takich jak monitorowanie i stymulacja owulacji, inseminacja, histeroskopia czy zapłodnienie pozaustrojowe.
Kampania społeczna „Płodna Polka” to inicjatywa, której celem jest promocja badań „Pakietu kobiecego” (badań AMH, FSH oraz USG połączonych z konsultacją z lekarzem specjalistą w dziedzinie niepłodności) diagnozujących płodność kobiety i określających ilość czasu pozostałego na poczęcie dziecka, co pozwala na świadome zaplanowanie macierzyństwa.
Szacuje się, że problem niepłodności dotyczy już ok. 15 proc. par. Jedną z przyczyn bezpłodności jest zbyt późna decyzja o założeniu rodziny połączona z wczesnym wejściem w okres przekwitania. Misją kampanii jest ograniczenie liczby par mających problem z poczęciem dziecka poprzez zachęcanie do diagnozowania czynników, które utrudniają lub uniemożliwiają zajście w ciążę.
Więcej informacji na stronie www.plodnapolka.pl.
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: IKA