Lekarze rodzinni i organizacje pacjentów wzmacniają współpracę
Stowarzyszenie Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce oraz organizacje postanowiły wzmocnić współpracę w zakresie poprawy publicznego systemu ochrony zdrowia i w rozwiązywaniu problemów dotyczących jego działalności oraz reprezentowania interesów pacjentów pozostających pod opieką lekarzy rodzinnych.
Dr hab. n. med. Tomasz Tomasik, prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce (KLRwP), dr Agnieszka Jankowska-Zduńczyk, wiceprezes Zarządu Głównego (KLRwP) oraz przedstawiciele organizacji, fundacji i stowarzyszeń pacjentów podpisali 28 marca list intencyjny o wzajemnej współpracy.
Jest to inauguracja obchodów 25-lecia rocznicy istnienia Stowarzyszenia KLRwP, które powstało 23 czerwca 1992 roku. „Zrzeszyli się lekarze praktycy oraz wszyscy, którym leży na sercu dobro polskiego pacjenta oraz dobrej jakościowo podstawowej opieki zdrowotnej z wiodącą rolą specjalisty medycyny rodzinnej” – wspomina dr Michał Sutkowski, rzecznik prasowy KLRwP.
Podpisując list intencyjny strony wyraziły wolę współdziałania w celu stałej poprawy organizacji i funkcjonowania poz, zapewnienia łatwego dostępu do lekarza i pielęgniarki, poprawy jakości i bezpieczeństwa świadczeń. Mają dbać o zapewnienie opieki skoncentrowanej na pacjencie, rozwijania partnerskich relacji, opartych na wzajemnym zaufaniu lekarza i pacjenta, postrzegania pacjenta nie jako biernego odbiorcy świadczeń, ale jako najważniejszy podmiot w systemie ochrony zdrowia. Lekarz ma uwzględniać nie tylko biomedyczny wymiar zdrowia, ale także psychospołeczny, kulturowy i egzystencjalny. Ważna ma być też poprawa skuteczności komunikowania się personelu poz z pacjentami, poprawa przepływu informacji na temat jego funkcjonowania. Lekarz rodzinny ma być przewodnikiem w systemie ochrony zdrowia.
„Jest mi niezmiernie miło, że możemy zacieśniać współpracę z organizacjami pacjenckimi, tymi które zrzeszają miliony pacjentów jak Polskie Stowarzyszenie Diabetyków, jak i tymi które liczą kilkuset członków” – mówił dr hab. n. med. Tomasz Tomasik. „Lekarz rodzinny, jest lekarzem, który powinien budować relacje z pacjentem. Dlatego zależy nam, aby lekarze uwzględniali opinię i preferencje pacjenta, a także brali pod uwagę jego obawy. Niestety, mamy wrażenie, że w służbie zdrowia dominują przepisy, ograniczenia i regulacje, które źle wpływają na relacje lekarza i pacjenta. Mimo to uważamy, że my jako lekarze rodzinni możemy dużo zrobić, aby poprawić jakość opieki w naszych praktykach – tłumaczył dr Tomasik.
Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce i organizacje pacjentów będą współpracować między innymi w organizacji szkoleń dla lekarzy rodzinnych i szkoleń dla pacjentów. Przedstawiciele poszczególnych organizacji będą mogli uczestniczyć w konferencjach medycznych. Opinia pacjentów będzie uwzględniania przy opracowaniu wytycznych klinicznych dla lekarzy rodzinnych. Będą prowadzone działania informacyjne dotyczące poz skierowane do członków zrzeszonych w organizacjach.
„My specjaliści medycyny rodzinnej, mamy kwalifikacje i umiejętność dostrzegania różnorakich problemów zdrowotnych pacjentów, trochę zostaliśmy wyciszeni przez te 25 lat różnego rodzaju ograniczeniami związanymi z organizacją systemu ochrony zdrowia, ale to nie znaczy, że nie tli się w nas ciągle nadzieja, aby wreszcie było tak jak nas nauczono i jak medycyna rodzinna powinna funkcjonować” – mówiła dr Agnieszka Jankowska-Zduńczyk, konsultant krajowy ds. medycyny rodzinnej.
Działania podjęte przez Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce jest odpowiedzią na między innymi na problemy związane ze starzeniem się populacji, narastania problemu wielochorobowości, nieprecyzyjne zasady współpracy pomiędzy poz oraz innymi poziomami systemu ochrony zdrowia.
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: Małgorzata Konaszczuk