Marna konkurencja prywatnych usług
Coraz więcej firm medycznych jest skupowanych przez fundusze inwestycyjne, to zagraża konkurencji – wynika z najnowszej analizy Instytutu Globalizacji.
"Problem oligopolu jest często spotykany na rynku. Oligopol to kilku oferentów, zapewniających te same lub podobne produkty, nie stosujący konkurencji cenowej a jedynie reagującym na decyzje innych oferentów" – tłumaczy dr Tomasz Teluk z Instytutu Globalizacji.
Sytuacja jest zarówno niekorzystna dla klienta (mała konkurencja), jak i dla innych oferentów (ograniczone wejście na rynek). W praktyce oligopoliści mogą się zachowywać jak monopoliści, wykorzystując warunki mniejszej konkurencji. Oligopolista może ograniczać ofertę i znacznie zawyżać ceny.
W 2007 r. z usług prywatnych placówek ochrony zdrowia skorzystało ponad 1,5 mln pacjentów. W tym roku szacuje się, że liczba ta oscyluje wokół 2 mln pacjentów. Z szacunków Instytutu Globalizacji wynika, że udział prywatnych szpitali, liczony liczbą hospitalizacji, może w 2009 r. przekroczyć 10 proc.
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: Redakcja