Pfizer zapłacił lekarzom
Tylko w drugiej połowie 2009 r. Pfizer wydał na konsultacje profesjonalistów (m.in. lekarzy) związane z badaniami klinicznymi 35 mln dolarów. Chodzi o jego amerykański oddział, który został zobligowany do publikowania takich danych po ubiegłorocznej aferze z fundowaniem lekarzom egzotycznych wycieczek i innych luksusowych rozrywek.
Wyliczenia upubliczniono na stronie internetowej amerykańskiego koncernu. 44 proc. wymienionej kwoty, czyli około 15,3 mln dolarów, Pfizer przeznaczył na współpracę z 250 instytutami badawczymi, które opracowywały nowe leki oraz zajmowały się próbami klinicznymi.
"Pfizer przykłada dużą wagę do ostrożnego zarządzania i jawności tych związków, tak aby rozwijały one zaufanie i wspierały nasze zdolności dostarczania tych przełomowych odkryć, których pacjenci od nas oczekują" - wyjaśniła w oświadczeniu Freda Lewis-Hall, szefowa marketingu Pfizera w USA.
Raport Pfizera ma 486 stron i zawiera 4856 nazwisk naukowców.
Konieczność ujawniania informacji o wynagradzaniu lekarzy i badaczy to efekt kary, jaką nałożono w ubiegłym roku na spółkę za fundowanie lekarzom egzotycznych wycieczek i innych luksusowych rozrywek.
Sześć osób, które ujawniło wówczas władzom sprzeczne z prawem praktyki Pfizera, otrzymało nagrody - w sumie ponad 102 mln dolarów, z czego ponad 50 proc. przypadło Johnowi Kopchinskiemu, byłemu przedstawicielowi handlowemu Pfizera.
W Polsce takich raportów na razie nie ma, bo brakuje uregulowań nakazujących koncernom ujawnianie gratyfikacji, jakie otrzymują od nich lekarze, naukowcy i badacze przy okazji prób klinicznych.
Według prof. Jacka Hołówki, etyka zasiadającego Komitecie Etyki w Nauce PAN, publicznie dostępna informacja o deklarowanych wydatkach na wynagrodzenia lekarzy byłaby dobrą zasadą.
„Oprócz eliminacji dwuznacznych zachowań, z pewnością pozwoliłoby to na porównanie wielkości wydatków na badania z obrotami generowanymi przez firmy” - uważa profesor.
Pfizer to niejedyny koncern, który w USA ujawnił swoje wydatki. Eli Lilly przeznaczyło na ten cel w pierwszym kwartale ub. r. blisko 22 mln dolarów, GSK w drugim kwartale 2009 wydało przeszło 14,5 mln dolarów, a Merck w tym samym okresie - 3,7 mln dolarów.
Czytaj również:
Kara za wycieczki
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: Marta Markiewicz