Polska Federacja Szpitali o zmianach w systemie szkoleń specjalizacyjnych
Polska Federacja Szpitali jest zainteresowana zmianami w systemie szkoleń specjalizacyjnych.
Polska Federacja Szpitali jest żywo zainteresowana poprawą sytuacji lekarzy rezydentów. Gościem posiedzenia zarządu PFSz był niedawno, jako delegat prezesa NIL, przewodniczący Komisji Młodych Lekarzy ORL w Warszawie pan Filip A. Dąbrowski. Wspólnie omówiliśmy najważniejsze kwestie dotyczące młodych lekarzy, znajdując wiele wspólnych poglądów - mówi Jarosław J. Fedorowski, prof. nadzw., MD, MBA, PhD, FACP, FESC, prezes Polskiej Federacji Szpitali, HOPE Governor, członek Prezydium Europejskiej Federacji Szpitali HOPE

Polska Federacja Szpitali jest za:
- wprowadzeniem ogólnopolskiego programu naboru lekarzy rezydentów w oparciu o nowoczesną platformę informatyczną finansowaną przez budżet państwa;
- finansowaniem przez budżet państwa szkolenia specjalizacyjnego w formie rezydentury wszystkim lekarzom, którzy zdali z wynikiem pomyślnym LEK;
- wprowadzeniem gradacji wynagrodzeń rezydentów w zależności od roku szkolenia i w powiązaniu z parametrami średniego wynagrodzenia w gospodarce oraz wynagrodzenia lekarzy specjalistów;
- wprowadzeniem zorganizowanego systemu szkolenia rezydentów pod nadzorem specjalnie wynagradzanych lekarzy specjalistów, tzw. dyrektorów medycznych ds. rezydentów w każdym szpitalu uprawnionym do prowadzenia szkolenia oraz specjalnie wynagradzanych lekarzy specjalistów szkolących rezydentów;
- wprowadzeniem podziału rezydentów na grupy robocze pod nadzorem specjalnie wynagradzanych lekarzy specjalistów;
- wprowadzeniem funkcji przewodniczącego rezydentów w szpitalu (dodatkowo wynagradzany rezydent ostatniego roku danej specjalizacji w danym szpitalu);
- wprowadzeniem do systemu wymagań kadrowych NFZ lekarzy rezydentów wyższych lat, według schematu opracowanego przez interesariuszy (lekarze, dyrektorzy, NFZ, MZ);
- wprowadzeniem możliwości zdawania egzaminu specjalistycznego przez lekarzy rezydentów ostatniego roku szkolenia;
- standaryzacją egzaminów specjalistycznych poprzez przyjęcie zasady odejścia od sztywnego progu zdawalności na rzecz progu połączonego ze średnią wyniku wszystkich zdających w danej sesji;
- standaryzacją schematu pytań testowych — stosowanie wyłącznie pytań typu jedna prawidłowa odpowiedź na pięć;
- poszerzeniem puli pytań, dopuszczeniem do ich przygotowywania młodych lekarzy (np. ostatnich lat rezydentury czy świeżo po specjalizacji), lepszym wynagradzaniem autorów;
- ograniczeniem egzaminów ustnych na rzecz zaliczeń i egzaminów praktycznych w miejscu odbywania specjalizacji;
- ograniczeniem liczby specjalności lekarskich, uporządkowaniem specjalizacji z podziałem na podstawowe (rezydentury, odpowiednik ang. resident) i dodatkowe (specjalne rezydentury, odpowiadające ang. fellow);
- wprowadzenie uproszczonych ścieżek specjalizacyjnych dla specjalizacji dodatkowych (np. geriatria dla internistów szpitalnych);
- ograniczeniem roli konsultantów krajowych (i wojewódzkich) na rzecz medycznych towarzystw specjalistycznych;
- wprowadzeniem akredytacji programów szkoleń rezydenckich.
Źródło: Puls Medycyny