Rozwiązania propacjenckie w systemie opieki zdrowotnej
Wprowadzenie obowiązku publikowania przez szpitale wyników leczenia, wyrównanie nierówności w dostępie do świadczeń zdrowotnych i udział przedstawicieli reprezentacji środowisk pacjenckich we wszystkich ciałach doradczych Ministerstwa Zdrowia to główne przekazy panelu „Nie zauważasz nas” zorganizowanego podczas I Kongresu Zdrowia Pracodawców RP.
W trakcie panelu spotkali się przedstawiciele środowiska pacjenckiego, medycznego oraz władz szpitali. System opieki zdrowotnej w Polsce wymaga radykalnej zmiany. Podczas dyskusji przedstawione zostały oczekiwania pacjentów polegające na wypracowaniu najlepszych wzorców opieki. Stan obecny bardzo często pacjenci określają mianem przedmiotowego.
Podmiot, a nie przedmiot
" W Polsce brakuje pomiarów efektywności leczenia i podnoszenia świadomości skutków postępowania medycznego. MZ i NFZ kreując politykę zdrowotną w obszarze onkologii, w niewielkim stopniu uwzględniają specyfikę tego obszaru oraz znaczenie jakości i efektywności w zapewnieniu pacjentom odpowiedniej opieki - mówiła Agata Polińska z fundacji Alivia. "Konieczne jest opracowanie wskaźników badania skuteczności i jakości procesów terapeutycznych, zwłaszcza w kontekście leczenia onkologicznego jak również publikowanie przez szpitale wyników leczenia oraz porównywanie ośrodków. Dla pacjenta jest to niezbędny czynnik do podjęcia decyzji, w którym śorodku powinien się leczyć".
W centrum zainteresowania musi być pacjent, to na niego, że trzeba nakierować myślenie. "Zdrowy pracownik, to wydajny pracownik, który będzie w pełni służył pracodawcy"- zaznaczał Grzegorz Błażewicz. Według Jarosława Pinkasa, wiceministra zdrowia, konieczne są oddolne inicjatywy, które wspierałyby działania MZ. Resort ma za zadanie służyć pacjentom. Organizacje pacjenckie są bardzo rozproszone, dlatego potrzebny jest duży reprezentatywny partner do rozmów, który w natłoku informacji potrafiłby wybrać zadania niezwłoczne do realizacji.
Spadek zaufania społecznego do lekarzy
Najskuteczniejszym mechanizmem, który zbuduje takie zaufanie to danie pacjentowi możliwości dokonania wyboru nie tylko świadczeniodawcy, ale również lekarza w ramach systemu publicznego. Pacjent musi zmierzyć się nie tylko z chorobą, ale również z systemem, dlatego potrzebuje wsparcia i ze strony lekarza, i ze strony instytucjonalnej. Pacjent musi być w centrum uwagi i skupić się na leczeniu - mówił prof. Mirosław Dziuk. Nie powinien przejść bez echa również fakt dotyczący nierówności w dostępie do świadczeń zdrowotnych. Skupienie leczenia w dużych ośrodkach medycznych nie zawsze jest korzystne dla pacjentów z mniejszych miejscowoci. Postulaty przygotowane na podstawie tego spotkania zostaną wysłane do Ministerstwa Zdrowia z prośbą o rozpatrzenie i ewentualne wdrożenie w życie. Po panelu wypracowana zostanie swego rodzaju Biała Księga mająca na celu zebranie listy postulatów organizacji pacjenckich oraz przedstawienie alternatywnych rozwiązań możliwych do wdrożenia w systemie opieki zdrowotnej
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: oprac. maj