Rozwiązania propacjenckie w systemie opieki zdrowotnej

oprac. maj
opublikowano: 30-09-2016, 14:56

Wprowadzenie obowiązku publikowania przez szpitale wyników leczenia, wyrównanie nierówności w dostępie do świadczeń zdrowotnych i udział przedstawicieli reprezentacji środowisk pacjenckich we wszystkich ciałach doradczych Ministerstwa Zdrowia to główne przekazy panelu „Nie zauważasz nas” zorganizowanego podczas I Kongresu Zdrowia Pracodawców RP.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

W trakcie panelu spotkali się przedstawiciele śœrodowiska pacjenckiego, medycznego oraz władz szpitali. System opieki zdrowotnej w Polsce wymaga radykalnej zmiany. Podczas dyskusji przedstawione zostały oczekiwania pacjentów polegające na wypracowaniu najlepszych wzorców opieki. Stan obecny bardzo często pacjenci okreœślają mianem „przedmiotowego”. 

Podmiot, a nie przedmiot

" W Polsce brakuje pomiarów efektywnośœci leczenia i podnoszenia śœwiadomośœci skutków postępowania medycznego. MZ i NFZ kreując politykę zdrowotną w obszarze onkologii, w niewielkim stopniu uwzględniają specyfikę tego obszaru oraz znaczenie jakośœci i efektywnośœci w zapewnieniu pacjentom odpowiedniej opieki - mówiła Agata Polińska z fundacji Alivia. "Konieczne jest opracowanie wskaźŸników badania skutecznośœci i jakośœci procesów terapeutycznych, zwłaszcza w kontekśœcie leczenia onkologicznego jak również publikowanie przez szpitale wyników leczenia oraz porównywanie ośœrodków. Dla pacjenta jest to niezbędny czynnik do podjęcia decyzji, w którym śoœrodku powinien się leczyć".

W centrum zainteresowania musi być pacjent, to na niego, że trzeba nakierować myœślenie. "Zdrowy pracownik, to wydajny pracownik, który będzie w pełni służył pracodawcy"-  – zaznaczał Grzegorz Błażewicz.  Według Jarosława Pinkasa, wiceministra zdrowia,  konieczne są oddolne inicjatywy, które wspierałyby działania MZ. Resort ma za zadanie służyć pacjentom. Organizacje pacjenckie są bardzo rozproszone, dlatego potrzebny jest duży reprezentatywny partner do rozmów, który w natłoku informacji potrafiłby wybrać zadania niezwłoczne do realizacji.

Spadek zaufania społecznego do lekarzy

Najskuteczniejszym mechanizmem, który zbuduje takie zaufanie to danie pacjentowi możliwośœci dokonania wyboru nie tylko śœwiadczeniodawcy, ale również lekarza w ramach systemu publicznego. – Pacjent musi zmierzyć się nie tylko z chorobą, ale również z systemem, dlatego potrzebuje wsparcia i ze strony lekarza, i ze strony instytucjonalnej. Pacjent musi być w centrum uwagi i skupić się na leczeniu - – mówił œprof. Mirosław Dziuk. Nie powinien przejœść bez echa również fakt dotyczący nierównośœci w dostępie do śœwiadczeń zdrowotnych. Skupienie leczenia w dużych ośœrodkach medycznych nie zawsze jest korzystne dla pacjentów z mniejszych miejscowoœci. Postulaty przygotowane na podstawie tego spotkania zostaną wysłane do Ministerstwa Zdrowia z proœśbą o rozpatrzenie i ewentualne wdrożenie w życie. Po panelu wypracowana zostanie swego rodzaju „Biała Księga” mająca na celu zebranie listy postulatów organizacji pacjenckich oraz przedstawienie alternatywnych rozwiązań możliwych do wdrożenia w systemie opieki zdrowotnej

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: oprac. maj

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.