RPP: drogie połączenia tel. za rejestrację pacjentów niezgodne z prawem
Do naruszenia zbiorowych praw pacjentów doszło w podmiocie leczniczym z Wielkopolski. Pacjenci, łącząc się z numerem pod którym odbywała się rejestracja, płacili prawie 5 zł za minutę. Do decyzji Rzecznika Praw Pacjentów przychylił się Naczelny Sąd Administracyjny.
Zastrzeżenia Rzecznika Praw Pacjenta dotyczyły kwoty, którą pacjent musiał zapłacić za połączenie z numerem zaczynającym się od cyfr 0-700, by zarejestrować się telefonicznie na wizytę u lekarza udzielającego świadczeń zdrowotnych w ramach podpisanej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Za minutę połączenia pacjent musiał zapłacić kwotę 4,92 zł. W trakcie prowadzonego przez Rzecznika Praw Pacjenta postępowania wyjaśniającego podmiot leczniczy zmienił stawkę na 2,58 zł za minutę połączenia.
Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził za Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie, że praktyki stosowane przez ww. podmiot leczniczy, naruszały zasadę równego dostępu obywateli.
Opłata za bieżącą rejestrację pacjentów, na podstawie zgłoszenia telefonicznego, była znacznie zawyżona w porównaniu ze średnią opłatą pobieraną przez operatorów telekomunikacyjnych za minutę połączenia. Praktyka stosowana przez podmiot leczniczy mogła być szczególnie uciążliwa dla pacjentów starszych i tych, którzy nie dysponują pokaźnym budżetem.
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: kl