Ruszył System Monitorowania Zgłoszeń
SMZ, udostępniony dzisiaj przez ministerstwo zdrowia, umożliwia pacjentom zgłaszanie przypadków m.in. podejrzenia lub rozpoznania zakażeń, niepożądanych działań leków lub szczepionek czy meldunku o zachorowaniach i podejrzeniach zachorowań na grypę.
System Monitorowania Zgłoszeń powstał w ramach projektu pn. „Dziedzinowe systemy teleinformatyczne systemu informacji w ochronie zdrowia”

Głównymi odbiorcami systemu są: Państwowa Inspekcja Sanitarna, Główny Inspektorat Sanitarny, Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego, przedstawiciele medyczni oraz sami pacjenci.
System umożliwia elektroniczne zgłoszenia w przypadkach:
• podejrzenia lub rozpoznania zakażeń oraz zachorowań na choroby zakaźne (ZLK),
• dodatnich wyników badań laboratoryjnych (ZLB),
• niepożądanych odczynów poszczepiennych (NOP),
• niepożądanych działań produktów leczniczych (NDPL),
• niepożądanych działań produktów leczniczych weterynaryjnych (NDPLW),
• niepożądanych działań badanych produktów leczniczych (NDBPL),
• meldunku o zachorowaniach i podejrzeniach zachorowań na grypę (MZ-55).
Do czego służy SMZ:
• rejestracji/wprowadzenia danych zgłoszenia o zagrożeniu,
• przetwarzania/edycji danych zgłoszenia,
• eksportu danych zgłoszenia oraz eksportu danych o zgłoszeniach,
• dodatkowo moduł Resortowego Systemu Wczesnego Ostrzegania zapewni rejestrację/wprowadzenie informacji o niepożądanych zdarzeniach wraz z ewentualnymi załącznikami.
Wdrożenie SMZ przyczyni się do:
• optymalizacji procesu zgłoszenia zagrożenia przez podmioty lecznicze, lekarzy oraz innych pracowników medycznych;
• obniżenia kosztów przekazywania zgłoszeń (możliwość przekazywania/rejestracji zgłoszeń o zagrożeniach drogą elektroniczną w odniesieniu do dotychczas stosowanej – papierowej formy).
Dostęp do SMZ (zakładanie konta)
Aby utworzyć aktywne konto użytkownika w SMZ w trybie wnioskowym, należy:
1. założyć konto na platformie P2,
2. zalogować się do SMZ,
3. złożyć wniosek o nadanie uprawnień (określić organizację użytkownika oraz rolę, o jaką się wnioskuje),
4. otrzymać zatwierdzenie wniosku.
Role i uprawnienia nadawane są w systemie SMZ.
Pomoc techniczną w zakresie SMZ można uzyskać telefonicznie: (22) 597-09-26 oraz mejlowo: [email protected]
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: oprac. kl