Standard organizacyjny leczenia bólu wkrótce zacznie obowiązywać. RPP: będziemy monitorować jego wdrażanie

KM/PAP
opublikowano: 17-07-2023, 16:14

Jako instytucja będziemy monitorować, jak standard organizacyjny leczenia bólu jest wdrażany, będziemy reagować na wszystkie sygnały od pacjentów – zapewnił rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Rzecznik Praw Pacjenta przypomniał, że standard organizacyjny leczenia bólu dotyczy wszystkich lekarzy.
Rzecznik Praw Pacjenta przypomniał, że standard organizacyjny leczenia bólu dotyczy wszystkich lekarzy.
iStock

W poniedziałek, 17 lipca, odbywa się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Praw Pacjentów na temat poprawy jakości opieki nad pacjentem z bólem przewlekłym.

Przed posiedzeniem podczas briefingu prasowego głos zabrał m.in. rzecznik praw pacjenta, który przypomniał, że standard organizacyjny leczenia bólu dotyczy wszystkich lekarzy.

Wskazał, że nałożony jest obowiązek, aby w każdym przypadku zapytać pacjenta, czy towarzyszy mu ból. Jeśli tak, to należy go zdiagnozować, zbadać, zmierzyć i wdrożyć odpowiednie leczenie.

Chmielowiec przypomniał, że Biuro Rzecznika Praw Pacjenta monitoruje, jak ten standard organizacyjny jest wdrażany i będzie reagować na wszystkie sygnały od pacjentów.

– Z drugiej strony pacjenci, my wszyscy, powinniśmy pamiętać o tym, że do każdej wizyty lekarskiej powinniśmy się przygotować. Przypomnieć sobie, od kiedy ten ból nam dokucza, jakie są jego objawy, jakie braliśmy wcześniej leki. Powinniśmy zawsze na tej wizycie lekarskiej – jeśli nas nie zapyta lekarz – sami zakomunikować, że ból nam towarzyszy – podkreślił.

Pytania dotyczące leczenia bólu w ankiecie satysfakcji pacjenta

Przypomniał, że w parlamencie procedowana jest ustawa o jakości i bezpieczeństwie pacjenta.

– Wprowadza jedną bardzo ważną rzecz, a mianowicie kwestię ankietowania satysfakcji pacjenta w placówce medycznej. W ramach tych ankiet również będą pytania dotyczące leczenia bólu – dodał.

Dyrektor Departamentu Lecznictwa w Ministerstwie Zdrowia Michał Dzięgielewski przypomniał, że rozporządzenie ministra zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego leczenia bólu w warunkach ambulatoryjnych jest "pewnego rodzaju standardem monitorowania bólu".

– W najprostszej możliwej 10-stopniowej skali pacjent będzie określał, jak ocenia własne natężenie bólu. Potem można porównywać to z pierwotnie dokonaną oceną w czasie kolejnej wizyty – tłumaczył. Dodał, że rozporządzenie zapewnia, że karta oceny natężenia bólu jest fragmentem dokumentacji medycznej.

Standard organizacyjny leczenia bólu wkrótce zacznie obowiązywać

9 lutego minister zdrowia opublikował rozporządzenie w sprawie standardu organizacyjnego leczenia bólu u pacjentów w warunkach ambulatoryjnych. Rozporządzenie określa organizację opieki zdrowotnej, która dotyczy rozpoznania, leczenia, monitorowania bólu – niezależnie od jego przyczyny – u pacjentów leczonych ambulatoryjnie.

Od dnia wejścia w życie rozporządzenia placówki medyczne mają 6 miesięcy na dostosowanie swojej działalności do nowych wymagań.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Na ból przewlekły cierpi 27 proc. Polaków. Jest nowy standard jego leczenia

Zgodnie z rozporządzeniem pierwszym elementem standardu postępowania jest ocena bólu u pacjenta. Lekarz przeprowadza wywiad z pacjentem, badanie przedmiotowe, badanie z użyciem skali natężenia bólu i badania pomocnicze. Wywiad lekarski powinien skupiać się na poszukiwaniu przyczyn, ocenie natężenia bólu, charakterze i okolicznościach jego występowania, informacjach o dotychczasowym leczeniu, wypływie dolegliwości na jakość życia pacjenta oraz dolegliwościach, które mogą wynikać bezpośrednio z bólu. Bardzo ważne jest, aby badanie przedmiotowe było nakierowane na objawy bólów, które pacjent opisał w wywiadzie.

Istotnym elementem standardu jest obowiązkowe dołączenie do historii choroby pacjenta karty oceny natężenia bólu. Stanie się ona obowiązkowym elementem dokumentacji medycznej i umożliwi monitorowanie dolegliwości bólowych.

Standard precyzuje rodzaje leczonego bólu u pacjentów – ból, który stanowi istotny problem kliniczny (ból wymagający leczenia w opinii pacjenta lub lekarza), i ból przewlekły – ból bez oczywistej biologicznej wartości, który zwykle trwa dłużej niż trzy miesiące i nie pełni już roli ostrzegawczo-obronnej.

Pacjenci z bólem przewlekłym bardzo często nie kwalifikują się do leczenia szpitalnego i w związku z tym nie otrzymują właściwej pomocy. Dzięki rozporządzeniu, koncentracja na leczeniu bólu nastąpi już na etapie ambulatoryjnym, w przychodniach podstawowej opieki zdrowotnej. Świadczenia w poradni leczenia bólu będą udzielane w przypadku wyczerpania możliwości diagnostycznych i leczniczych pacjenta w podstawowej opiece zdrowotnej. Pacjenci będą kierowani do poradni, również w przypadku trudności w postawieniu diagnozy, niewielkiej skuteczności dotychczasowej terapii konieczności zastosowania inwazyjnych metod leczenia.

ZOBACZ TAKŻE: USA: przewlekły ból częściej diagnozowany niż cukrzyca czy depresja [BADANIA]

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.