Uniwersyteckie Centrum Kliniczne pierwszym szpitalem oznaczonym w kampanii "Wymagaj Jakości"
4 grudnia w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym w Gdańsku rozpoczęła się ogólnopolska kampania społeczna "Wymagaj Jakości". W jej ramach powstanie lista szpitali, które oferują pacjentom najwyższą jakość.

Kampanię społeczną skierowaną do pacjentów - "Wymagaj Jakości" zainaugurowali w poniedziałek, 4 grudnia, w Gdańsku Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec i dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia (CMJ) Agnieszka Pietraszewska-Macheta.
Szpitale, które oferują pacjentom najwyższą jakość, usług zyskają specjalne oznaczenia, które będą umieszczane w widocznym miejscu w szpitalu. W poniedziałek naklejkę z uniesionym do góry kciukiem przyklejono na drzwiach wejściowych do budynku Centrum Medycyny Nieinwazyjnej UCK.
– Każdego roku do Rzecznika Praw Pacjenta wpływa ok. 100 tys. skarg. Tych skarg by nie było, gdyby placówki stawiały na jakość obsługi pacjenta, gdyby dochowywały najwyższej staranności - mówił Bartłomiej Chmielowiec.
Jak dodał, instytucja Rzecznika Praw Pacjenta, którą kieruje, obserwuje, że tych skarg jest dużo mniej w placówkach, które mają akredytację.
– Wszyscy, jako pacjenci, powinniśmy wybierać te placówki, które stawiają na jakość, które stawiają pacjenta w centrum uwagi, które dochowują należytej staranności - stwierdził Chmielowiec.
Co będzie brane pod uwagę przy tworzeniu listy placówek oferujących najwyższą jakość
Rzecznik podkreślił, że projekt "Wymagaj Jakości" ma stawiać na jakość, aby pacjenci wybierali najlepsze placówki i tym wyborem pokazywali, że nie tolerują tych placówek, które jakości nie stawiają jako najwyższy priorytet.
W rozmowie z PAP zaznaczył, że przy tworzeniu listy najlepszych placówek medycznych w Polsce będą brane pod uwagę m.in. te, które mają certyfikat akredytacji wystawiany przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia (takich placówek jest w Polsce 184 - stan na 4 grudnia 2023 r.).
– Drugie kryterium jest związane z liczbą skarg, które trafiają do nas ze strony pacjentów. My możemy porównać listę skarg na przestrzeni już obecnie 15 lat funkcjonowania Rzecznika Praw Pacjenta - mówił Chmielowiec.
Wskazał również na kryterium związane z procedurami rozpatrywania skarg. – Sprawdzamy, czy w danej placówce szpitalnej jest instytucja umocowana w prawie, czyli pełnomocnik ds. praw pacjenta, czyli ktoś kto jest powoływany przez dyrektora danej placówki, ma niezależną pozycję w placówce i może obiektywnie rozpatrywać skargi i zażalenia zgłaszane przez pacjentów - podkreślił. Jak dodał, będzie brane pod uwagę również to, jak dana placówka na przestrzeni lat reagowała na sygnały i zalecenia przesyłane przez Rzecznika Praw Pacjenta.
Sami pacjenci powinni zacząć wymagać jakości
Agnieszka Pietraszewska-Macheta podkreśliła, że ta kampania ma dać pacjentom jasny sygnał, że muszą wymagać jakości od ochrony zdrowia. -Szpitale i przychodnie muszą dawać swoim pacjentom najwyższą jakość usług - mówiła.
– Centrum Monitorowania Jakości, którym kieruję, od blisko 30 lat zajmuje się jakością, prowadzi przeglądy akredytacyjne i na podstawie przeglądów wydaje certyfikaty dla placówek o najwyższej jakości realizowanych usług - zaznaczyła.
Jak dodała, na 900 szpitali w Polsce tylko niecałe 200 ma certyfikat akredytacyjny.
– Chcielibyśmy to zmienić - stwierdziła. Podkreśliła, że jest to narzędzie, dzięki któremu szpitale dążą do zwiększenia jakości. – Chcielibyśmy zachęcić pacjentów, aby wywierali presję na placówki i wymagali tej jakości - zaznaczyła Pietraszewska-Macheta.
Chmielowiec podkreślił, że celem tej kampanii jest to, aby pacjenci zgłaszali swoje problemy, które napotkają w placówkach medycznych i nieprawidłowości. – Tylko w taki sposób możemy spowodować, że ta jakość w systemie zdrowia będzie wzrastała - stwierdził.
Na liście niebawem znajdzie się kilkanaście placówek z całej Polski
Szefowa CMJ tłumaczyła, że inauguracja kampanii odbyła się w UCK, ponieważ jest to "jedna z najlepszych placówek w Polsce".
– Wybraliśmy ten szpital, który ma najlepszą jakość, prowadzi pacjenta za rękę, dba o właściwą komunikację. Jest tą placówkę, gdzie powinniśmy przykleić naklejkę - mówiła.
Zdaniem dyrektora Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku Jakuba Kraszewskiego, warto prowadzić działalność opierając się o pewne normy jakościowe.
– Warto dlatego, że tak jest po prostu lepiej dla pacjentów. Organizacja oparta o pewne zasady jakościowe jest organizacją działającą sprawniej - stwierdził.
Zauważył, że UCK jest największym szpitalem w woj. pomorskim i jednym z największych w Polsce.
– Namawiamy inne placówki, żeby nie bały się, podejmowały to wyzwanie jakościowe i rozwijały tę kulturę jakości, kulturę opartą o podejście propacjenckie - mówił Kraszewski.
Rzecznik Praw Pacjenta zaznaczył, że lista szpitali jest na etapie opracowywania i niebawem znajdzie się na niej kilkanaście placówek z całej Polski.
Źródło: Puls Medycyny