Uporządkowanie sytuacji na rynku e-aptek

  • Ewa Szarkowska
opublikowano: 09-04-2013, 10:55

Ustawa refundacyjna wywarła duży wpływ na segment aptek internetowych w Polsce. Przede wszystkim spowodowała likwidację części placówek. Doprowadziła również do wyhamowanie przyrostu nowych takich placówek. W roku 2012 powstało tylko 12 aptek internetowych (w porównaniu do 30-40 w poprzednich latach).

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Zamknięcia dotyczyły głównie mniejszych graczy, którzy już wcześniej mogli mieć problemy finansowe. Dodatkowo, w przypadku niedostosowania witryn do nowego prawa, istniało spore ryzyko kontroli i kar nakładanych przez inspekcję farmaceutyczną – wynika z najnowszego raportu firmy PMR pt. „Dystrybucja na rynku farmaceutycznym w Polsce 2013. Wpływ ustawy refundacyjnej i prognozy rozwoju na lata 2013-2015"

Zdaniem analityków PMR, apteki internetowe wypracowały w 2012 r. wiele rozwiązań, które pozwalają zminimalizować zagrożenia związane z ustawą. Pierwszym z nich było wprowadzenie na strony internetowe aptek promocji realizowanych na zlecenie producentów. Pozwala to uniknąć zarzutu reklamowania samej apteki poprzez tworzenie zachęt do zakupu, zaś dla odwiedzających witryny podtrzymuje wrażenie organizowania promocji. Drugim rozwiązaniem było nawiązanie współpracy e-aptek z portalami medycznymi lub tworzenie takich portali na własny użytek. W tym modelu portal prowadzi reklamę leków i odsyła pacjentów do konkretnej podstrony w witrynie apteki internetowej (wyłącznie w celu dokonania zakupu, prezentując np. katalog cenowy).
Największa zmiana dotyczyła jednak otwierania przez spółki prowadzące apteki wyspecjalizowanych sklepów głównie z asortymentem kosmetycznym lub ewentualnie suplementami diety. Witryny te nie są zgłaszane do WIF-u (gdyż nie prowadzą sprzedaży wysyłkowej produktów leczniczych), a sprzedaż nie jest fiskalizowana przez aptekę. W tym modelu spółka kupuje towar apteczny i przesuwa go do sklepu kosmetycznego, który sprzedaje go do pacjenta. W ten sposób apteka omija zakaz reklamy i może legalnie reklamować nową witrynę, z ograniczonym nieco asortymentem.

None
None

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: ESZ

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.