Chrapanie przedszkolaków
Dzieci, które cierpią na tzw. oddechowe zaburzenia snu są bardziej narażone na depresję i stany lękowe, a ponadto częściej wykazują zaburzenia uwagi. Tak wynika z fińskiego badania obejmującego 89 dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
Badanie kliniczne przeprowadzone przez naukowców z Centralnego Szpitala Uniwersytetu w Helsinkach wskazuje, że w przypadku dzieci, zaburzenia oddechu podczas snu zwiększają także ryzyko problemów psychicznych oraz trudności w nauce.
U uczestniczących w badaniu dzieci wykonano standardowe testy oceniające koncentrację, zdolności językowe, sprawność intelektualną, pamięć oraz ewentualne zaburzenia zachowania. Zgodnie z kwestionariuszami wypełnianymi przez rodziców, 43 dzieci regularnie chrapało co najmniej raz w tygodniu, a u 46 dzieci nie stwierdzono oddechowych zaburzeń snu.
Okazało się, że w grupie chrapiących przedszkolaków istotnie częściej występowały także inne zaburzenia snu, jak koszmary nocne, mówienie przez sen czy trudności z zaśnięciem. U 22 proc. z tych dzieci stwierdzono zaburzenia nastroju wymagające konsultacji specjalisty. W grupie kontrolnej odsetek dzieci z zaburzeniami nastroju wyniósł 11 proc.
Zdaniem autorów pracy opublikowanej w kwietniu w Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics (2009, 30: 107-114), pediatrzy nie powinni lekceważyć chrapania u dzieci, gdyż jest ono ważnym prognostykiem zaburzeń emocjonalnych i gorszych osiągów w nauce.
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: dr n. biol. Marta Koton-Czarnecka