Edukacja rodziców potrzebna w walce z autyzmem
Łamach prestiżowego czasopisma JAMA opublikowano wyniki dużego badania porównującego dwie strategie walki z destrukcyjnymi zaburzeniami zachowania u dzieci cierpiących na autyzm.
Destrukcyjne zaburzenia zachowania są często wpisane w obraz choroby u dzieci cierpiących na autyzm. Ich spektrum kliniczne obejmuje między innymi agresywne zachowanie wobec innych, kradzieże, brak posłuszeństwa wobec autorytetów a nawet wchodzenie w konflikty z prawem. Rola rodziców w ograniczaniu i korygowaniu tych postaw jest kluczowa.

Naukowcy z sześciu ośrodków klinicznych na terenie Stanów Zjednoczonych postanowili zbadać, jaka jest najskuteczniejsza metoda zapewnienia rodzicom wsparcia w walce z zaburzeniami zachowania. W tym celu utworzono dwie około 90-osobowe grupy rodziców. Jedną z nich poddano specjalnemu szkoleniu- udzielono im 11 sesji treningowych zapoznających z technikami behawioralnymi wspomagającymi opanowania zaburzeń zachowania u dzieci. Udzielono także wizyty domowej i przypomnień telefonicznych. Drugą grupę poddano edukacji na temat schorzenia i udzielono wizyty domowej, ale nie przekazano żadnych strategii radzenia sobie z objawami zaburzeń zachowania.
Skuteczność obu interwencji oceniono w kilku kwestionariuszach po 24 tygodniach szkoleń. Zaobserwowano większą redukcję zaburzeń zachowania u dzieci rodziców, którzy byli poddani treningowi z zastosowaniem technik behawioralnych, choć różnice nie osiągnęły założonego wcześniej poziomu istotności statystycznej. Edukacja rodziców w zakresie zastosowania technik behawioralnych radzenia sobie z zaburzeniami zachowania wydaje się być skuteczną pomocą i może poprawiać jakość życia dzieci dotkniętych autyzmem.
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: MF