Fałszywe opinie na portalu ZnanyLekarz.pl? UOKiK prowadzi postępowanie wyjaśniające, firma komentuje
aktualizacja: 26-08-2024, 18:30
Prezes UOKiK nałożył kary finansowe na firmy publikujące fałszywe opinie w popularnych serwisach internetowych, m.in. ZnanyLekarz.pl. Prowadzone jest też postępowanie wyjaśniające w związku ze sposobem prezentowania i moderowania opinii i ocen zamieszczanych w tym serwisie - poinformował nas UOKiK. “Prowadzimy regularne działania mające na celu weryfikację prawdziwości zbieranych przez nas opinii” - zapewnia tymczasem ZnanyLekarz.

30 lipca Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował, że prezes urzędu po raz kolejny interweniował w sprawie firm publikujących fałszywe opinie na stronach internetowych.
Zastrzeżenia budzi publikowanie opinii o produktach i usługach na portalach takich jak Google Maps, Tripadvsor, Dobry Mechanik, Ceneo.pl, Znany Lekarz, Wakacje.pl.
85 tys. zł za publikowanie fałszywych opinii o produktach i usługach
Prezes UOKiK uznał, że doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i nałożył kary finansowe na dwie firmy handlującymi opiniami w internecie. Best–Review Krzysztof Michalski w Lesznie ma zapłacić 35 000 zł, a SeoSem24 – pozycjonowanie stron www, tworzenie stron www, agencja reklamowa – Łukasz Wudyka w Krakowie – 50 618 zł.
Ukarani przedsiębiorcy nie korzystali z usług i towarów swoich kontrahentów, a mimo to je oceniali. Oferowali także publikowanie opinii wcześniej przygotowanych przez ich zleceniodawców. Obie firmy nie oferują już usługi zamieszczania nieprawdziwych recenzji. Decyzje nie są prawomocne. Przedsiębiorcy mogą odwołać się do sądu - informował UOKiK.
– Recenzje publikowane przez ukaranych przedsiębiorców pozorowały opinie rzeczywistych klientów. Wprowadzały w błąd, ponieważ sztucznie podwyższały renomę sprzedawcy czy jakość produktu lub usługi. Tymczasem, renoma i prestiż przedsiębiorców powinny opierać się na prawdziwych informacjach i kształtować w ramach uczciwej gry rynkowej. Na procederze publikowania fałszywych opinii tracą zarówno konsumenci, jak i uczciwi przedsiębiorcy, którzy w sposób zgodny z prawem zbierają komentarze o swoich produktach – uzasadniał prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Czy ZnanyLekarz.pl udostępniał niezweryfikowane opinie?
Zapytaliśmy UOKiK, czy budzące wątpliwości opinie były zamawiane przez właścicieli wymienionych portali i czy toczą się wobec nich osobne postępowania.
“Przedmiotem oferty ukaranego przedsiębiorcy było publikowanie opinii m.in. na portalu ZnanyLekarz.pl. Działania portalu nie były przedmiotem postępowań, o których mowa w komunikacie. Prowadzimy natomiast postępowanie wyjaśniające w związku ze świadczeniem usług związanych z opiniami i ocenami konsumentów zamieszczanymi w serwisie Znanylekarz.pl, w tym warunkami i sposobem ich prezentowania oraz moderowania w serwisie” - przekazało nam biuro prasowe UOKiK.
– Jako lider w swojej kategorii musimy mierzyć się z przejawami nieuczciwych działań, w tym z procederem nielegalnego handlu opiniami. Oczywiście, mamy świadomość tego, że taki proceder istnieje. Prowadzimy regularne działania mające na celu weryfikację prawdziwości zbieranych przez nas opinii. Dodatkowo od 2023 roku publikujemy “Raport Zaufania”, w którym szczegółowo raportujemy nasze procedury, sposób weryfikacji opinii oraz osiągane rezultaty - zapewnia Konrad Kniaź, Head of Patient Care w DocPlanner (ZnanyLekarz), wyjaśniając, jak przebiega proces weryfikacji komentarzy w tym serwisie (zobacz komentarz poniżej).
Przedsiębiorca, który kupuje fałszywe opinie lub zleca ich pisanie, łamie prawo
UOKiK przypomina, że dyrektywa Omnibus doprecyzowała kwestie związane z opiniami konsumentów. Każdy przedsiębiorca, który udostępnia je na swojej stronie, musi informować, jak weryfikuje ich autentyczność, czyli jak sprawdza, czy opinia pochodzi od osoby, która faktycznie kupiła produkt lub skorzystała z usługi. Musi informować również o tym, czy zamieszcza także opinie negatywne. Nie jest dozwolone sugerowanie, że opinie konsumentów są prawdziwe, jeśli przedsiębiorca nie podjął wcześniej konkretnych działań by je zweryfikować.
ZnanyLekarz to największy portal łączący lekarzy i specjalistów z obszaru opieki medycznej z pacjentami. Każdego dnia na platformie pojawia się prawie 1500 nowych opinii, a łączna liczba opinii zgromadzonych tylko w 2023 roku to prawie 600 000. To ogromna baza danych i ogromna odpowiedzialność. Z badań realizowanych na zlecenie portalu wynika, że aż 8 na 10 użytkowników ZnanyLekarz ufa opiniom innych pacjentów; 63% ankietowanych decyduje o wyborze profesjonalistów na podstawie opinii, a zdecydowana większość (71%) badanych uważa, że opinie innych pacjentów o lekarzach są przydatne.
Niestety, jako lider w swojej kategorii, musimy także mierzyć się z przejawami nieuczciwych działań, w tym z procederem nielegalnego handlu opiniami. Oczywiście, mamy świadomość tego, że taki proceder istnieje. Prowadzimy regularne działania mające na celu weryfikację prawdziwości zbieranych przez nas opinii. Dodatkowo od 2023 roku publikujemy “Raport Zaufania”, w którym szczegółowo raportujemy nasze procedury, sposób weryfikacji opinii oraz osiągane rezultaty.
Każda przesłana do nas opinia podlega weryfikacji. Do weryfikacji opinii wykorzystujemy zarówno narzędzia oparte o rozbudowany algorytm o nazwie TrustScore, który pozwala nam skutecznie ocenić, czy opinie są autentyczne. Opinie budzące jakiekolwiek zastrzeżenia przekazujemy do szczegółowej analizy, w tym do bezpośredniej oceny przez pracownika, który w uzasadnionych przypadkach może skontaktować się z pacjentem i poprosić o potwierdzenie realizacji wizyty. Nasz zespół moderacji korzysta z danych, sugestii algorytmów oraz lat doświadczenia i kwalifikacji, aby ocenić zgodność opinii z naszymi wytycznymi.
Dążymy do tego, żeby zweryfikować i identyfikować wszelkie przejawy nieuczciwego działania, a gdy zachodzi podejrzenie działań niezgodnych z prawem (a takim jest zakup opinii), informujemy odpowiednie organy i przedstawiamy im zebrane przez nas dowody. Po naszym ostatnim zgłoszeniu udało się doprowadzić do ukarania przez UOKiK kilku nielegalnie działających podmiotów, a ich właściciele zostali ukarani.
Jak przebiega proces moderacji i jak możemy przeciwdziałać procederowi zakupu opinii?
ZnanyLekarz przeciwdziała procederowi handlu opiniami poprzez zastosowanie wielopoziomowego systemu weryfikacji, który obejmuje:
1. Zautomatyzowane algorytmy: Analizują dane dotyczące aktywności użytkowników, w tym adresy IP, wzorce logowania i historię rezerwacji, aby wykryć nieprawidłowości i potencjalne fałszywe opinie. Opracowaliśmy specjalistyczne oprogramowanie o nazwie TrustScore oceniające zaufanie. Opinie budzące jakiekolwiek zastrzeżenia przekazujemy do szczegółowej analizy, w tym do bezpośredniej oceny przez moderatorów serwisu.
2. Manualną weryfikację: Nasz zespół składa się z doświadczonych pracowników, którzy pełnią rolę detektywów. Ich zadaniem jest łączenie różnych elementów informacji, aby zidentyfikować, czy opinia jest fałszywa. Przeprowadzają oni dokładne analizy i weryfikacje, co pozwala nam na skuteczne eliminowanie nieprawdziwych opinii i utrzymanie wysokiej jakości recenzji na naszej platformie.
3. Prośby o dowody wizyt: W przypadkach wątpliwości, użytkownicy są proszeni o dostarczenie dowodów na faktyczne odbycie wizyty u specjalisty.
4. Oznaczanie zarezerwowanych wizyt: Opinie pochodzące od pacjentów, którzy umówili wizytę za pośrednictwem naszej platformy, są odpowiednio oznaczone. Takie opinie są najbardziej godne zaufania, ponieważ pochodzą od rzeczywistych pacjentów.
5. Zgłaszanie nieuczciwych firm do UOKiK: Firmy, które prowadzą proceder handlu opiniami, zgłaszamy do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
6. Ostrzeżenia dla lekarzy i specjalistów: Jeżeli zauważymy takie działania na profilach lekarzy i specjalistów, wysyłamy ostrzeżenie. W przypadku powtórzenia się takich działań, wypowiadamy umowę.
7. Współpraca z firmami zewnętrznymi: Współpracujemy z firmami zewnętrznymi, które przeprowadzają przegląd już opublikowanych opinii. Analizujemy je pod kątem długoterminowych wzorców, ponieważ pewne wzorce są widoczne dopiero po czasie. Opinie, których nie możemy potwierdzić jako wiarygodne, są usuwane z naszego serwisu.
Jakich treści nie publikujemy?
Nie publikujemy treści wulgarnych, obraźliwych, dyskryminujących, nawołujących do nienawiści, oraz takich, które stanowią pomówienie. Kwestie podważania kompetencji specjalistów traktujemy szczególnie poważnie, ponieważ mogą naruszać przepisy prawa. Oskarżenia o błędy medyczne muszą zostać potwierdzone przez właściwe organy. Dzięki temu dbamy o wysoką jakość i rzetelność publikowanych opinii. W ZnanyLekarz obowiązuje zasada Zero tolerancji dla fałszywych opinii.
Jeśli specjalista i pacjent nie są zgodni co do przebiegu wydarzeń, utrzymujemy bezstronność. Nie jesteśmy w stanie stwierdzić, co się wydarzyło i decydować o tym, która strona ma rację. W tych wypadkach oferujemy wsparcie w mediacji.
ZOBACZ TAKŻE: Dr Grzesiowski, szef GIS: sanepid ma mocno związane ręce, będziemy wnioskowali o zmianę przepisów
Źródło: Puls Medycyny