Farmaceuta w roli głównej
Tendencja do samoleczenia będzie się pogłębiać. Rola farmaceuty w kwestii doradzania pacjentom i ich edukowania jest nie do przecenienia uważa Peter Janitzem, dyrektor generalnym GlaxoSmithKline Consumer Healthcare.
- Prezentujemy pogląd, zgodnie z którym przeznaczanie części osiąganych zysków na rzecz społeczności lokalnych stanowi jedno z zadań odpowiedzialnego przedsiębiorstwa. Inwestowanie w życie społeczeństwa oznacza dla nas również długoterminowe korzyści biznesowe, ponieważ wpływa na naszą reputację, podnosi morale pracowników i przyczynia się do budowania dobrych relacji z władzami państwowymi.
Czy spodziewa się pan wzrostu udziału segmentu preparatów OTC w całkowitej sprzedaży farmaceutyków na polskim rynku?
- W Polsce segment leków dostępnych bez recepty stanowi 30 procent całego rynku. Produkty OTC już w tej chwili stanowią dużą część sprzedaży aptek, a w dodatku rynek tych produktów rośnie szybciej niż rynek leków przepisywanych na receptę. Tendencja do samoleczenia będzie się pogłębiać wskutek zmiany kategorii leków (z Rx na OTC - tak jak w przypadku Alli), starzejącego się społeczeństwa i coraz większej presji na szukanie oszczędności w ramach krajowych systemów ochrony zdrowia.
Samoleczenie bywa jednak niebezpieczne dla zdrowia pacjentów. Czy GSK Consumer Healthcare współpracuje z aptekarzami w kwestii udzielania przez nich porad na temat leków wydawanych bez recepty?
- Rola farmaceuty w kwestii doradzania pacjentom i ich edukowania jest nie do przecenienia. Nasza współpraca z aptekarzami jest bardzo ścisła i regularna. GSK CH ma w ofercie także programy edukacyjne Pharmassists, które dostarczają aptekarzom informacji na temat nowych kategorii produktów OTC, takich jak nikotynowa terapia zastępcza (NRT) czy walka z otyłością. Programy te są realizowane wraz ze stowarzyszeniami polskich farmaceutów. Poza tym staramy się też dotrzeć bezpośrednio do pacjentów, na przykład za pomocą swoich programów edukacyjnych dostępnych na stronach internetowych.
Cały wywiad znajdziesz w Pulsie Farmacji nr 10-11 (52-53), który ukazał się 30 czerwca 2010r.
Aktualna oferta prenumeraty Pulsu Medycyny
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: Lidia Sosnowska-Smogorzewska