Krajowa Sieć Onkologiczna - MZ opublikowało “syntetyczny” raport z pilotażu
Ministerstwo Zdrowia opublikowało długo wyczekiwany raport końcowy z programu pilotażowego opieki w ramach sieci onkologicznej. Został nazwany "syntetycznym" i liczy 32 strony.

7 lutego na stronie MZ pojawił się “Syntetyczny Raport Końcowy na podstawie analitycznego materiału dotyczącego podsumowania prac komitetu sterującego oraz realizacji programu pilotażowego opieki nad świadczeniobiorcą w ramach sieci onkologicznej”
Przypomnijmy, że raport był długo wyczekiwany przez środowisko. W związku z licznymi naciskami na resort dotyczącymi publikacji raportu, 25 stycznia minister zdrowia zapowiedział, że raport zostanie przekazany opinii publicznej w ciągu najbliższych dwóch tygodni.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Komisja Zdrowia przyjęła projekt ustawy o KSO. W tle awantura o raport końcowy z pilotażu
Krajowa Sieć Onkologiczna - co zawiera raport z pilotażu
Dokument liczy 32 strony. Jak czytamy, poszczególne części raportu zostały opracowane przez członków Komitetu pracujących w niżej wskazanych zespołach problemowych:
Zespół nr 1 – Analiza programu pilotażowego opieki nad świadczeniobiorcą w ramach sieci onkologicznej w dwóch aspektach: w zakresie spójności danych gromadzonych w ramach programu i w zakresie ścieżek diagnostycznych i terapeutycznych w wybranych nowotworach objętych pilotażem
Przewodniczący – Bartłomiej Trzmiel
Członkowie: Grzegorz Krupa, Dagmara Kopińska, Anna Zielińska, Anna Andrzejczak, Aleksandra Rudnicka, Aneta Lulewicz- Kalicka, Adam Maciejczyk, Stanisław Góźdź, Sebastian Kuźmicz, Daria Kocowska, Szymon Chrostowski
Zespól nr 2 – Analiza mierników oceny opieki onkologicznej i wskaźników realizacji pilotażu:
Przewodniczący – Maciej Karaszewski
Członkowie – Adam Maciejczyk, Stanisław Góźdź, Tomasz Stefaniak, Rafał Stec
Zespół nr 3 – Przygotowanie oceny ścieżek pacjenta z baz danych względem referencyjnych przygotowanych przez AOTMiT
Przewodniczący – Daniel Skrzypiec
Członkowie: Adam Maciejczyk, Stanisław Góźdź, Lucja Wyrwicz, Rafał Stec.
Z uwagi na długotrwałą nieobecność przewodniczącego Zespołu nr 3, częściowa analiza dot. ścieżek pacjenta została włączona w opracowanie Zespołu nr 1.
Raport z pilotażu KSO - rekomendacje systemowe w tym dla wdrażania KSO
Jak czytamy, raport w głównych wnioskach koncentruje się na przedstawieniu propozycji istotnych kamieni milowych, obejmujących zestaw kluczowych i procesowo spójnych działań w celu przygotowania tzw. kompletnego pakietu regulacji:
1. Opracowania kluczowych zaleceń dotyczących organizacji i postępowania klinicznego, właściwych dla nich mierników oceny jakości oraz modelowych ścieżek pacjenta dla poszczególnych onkologicznych jednostek chorobowych w zakresie świadczeń finansowanych ze środków publicznych.
2. Opracowania na podstawie wytycznych klinicznych referencyjnych ścieżek postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w notacji BPMN2 oraz stałe monitorowanie zgodności danych sprawozdawanych przez świadczeniodawców z opracowanymi ścieżkami.
3. Przygotowanie analizy problemu decyzyjnego dotyczącego:
- kwalifikacji, usunięcia, zmiany technologii w oparciu o zidentyfikowane rozbieżności;
- świadczeń rekomendowanych, nieujętych w wykazach świadczeń gwarantowanych, a niezbędnych w kontekście stanu klinicznego;
- świadczeń o wątpliwej/niepewnej skuteczności klinicznej lub niepewnym profilu bezpieczeństwa – nie zalecane przez wytyczne kliniczne;
- zestawów świadczeń opisanych przez technologie medyczne oraz inne elementy opisu świadczenia, opracowanych z udziałem ekspertów dziedzinowych.
Ponadto, zgodnie ze stanowiskiem członków Komitetu Sterującego w ramach powyższych działań oczekiwana jest weryfikacja i doprecyzowanie wszystkich procedur medycznych ujętych w wykazach świadczeń gwarantowanych zawierających określenia „inne”, „nieokreślone inaczej” z uwagi na ujemne konsekwencje dla świadczeniobiorców spowodowane nieprecyzyjnym określeniem świadczeń gwarantowanych, ale również brak identyfikacji świadczeń przez płatnika, a w konsekwencji konstruktywnych zmian w systemie rozliczeniowym.
4. Korekty wykazu wzorcowych procedur radiologicznych, jak również wprowadzenia nowych procedur wzorcowych z uwagi na zapewnienie spójności projektowanych zmian legislacyjnych.
5. Przedefiniowania oraz aktualizacji pakietów świadczeń w systemie Jednorodnych Grup Pacjentów w zakresie “leczenie szpitalne” oraz pakietów świadczeń dedykowanych szybkiej diagnostyce i terapii onkologicznej, by spośród wszystkich świadczeń gwarantowanych finansowanych ze środków publicznych wskazać i obowiązkowo wymagać realizacji kluczowych świadczeń występujących na ścieżce diagnostycznej i terapeutycznej w onkologii.
6. Zmian w obszarze reguł weryfikacji i walidacji świadczeń, które w opinii autorów raportu nie odzwierciedlają schematów postępowania np. wymaganie przez NFZ karty DiLO na etapie monitorowania czy brak możliwości rozliczania porad specjalistycznych czy badań diagnostycznych (kontroli po zabiegu operacyjnym) na etapie leczniczym.
7. Zmian docelowych w ramach karty DiLO poprzez zindywidualizowanie wzoru karty diagnostyki w poszczególnych nowotworach (z uwzględnieniem informacji o diagnostyce). Z uwagi na specyfikę niektórych nowotworów (np. płuca, jajnika, HCC, itd.) aktualny podział nie znajduje merytorycznego uzasadnienia. Aktualnie, również za sprawą parametrów produktów rozliczeniowych płatnika, diagnostyka wstępna jest równoważna z pogłębioną (np. zabieg diagnostyczno-leczniczy). Ponadto zmiany wymaga uściślenie zaleceń konsylium o informacje dotyczącą zaproponowanego i zaakceptowanego przez pacjenta postępowania terapeutycznego tj. aktywny nadzór/operacja/radioterapia/radiochemioterapia jednoczasowa lub sekwencyjna/ samodzielne leczenie systemowe/hormonalne/paliatywne/badanie kliniczne/brak zgody pacjenta na leczenie. Ważnym elementem w dyskusji o danych zawartych w karcie jest informacja, czy leczenie będzie w ośrodku, w którym odbyło się konsylium lub gdzie skierowano pacjenta na leczenie onkologiczne, oraz informacja o faktycznym rozpoczęciu procesu leczniczego (data operacji - nie data przyjęcia do szpitala, rozpoczęcia cyklu radioterapii, data podania chemioterapii lub innej formy leczenia, np. badanie kliniczne).
8. W celu zwiększenia procesu transparentności, informacja o posiadaniu przez świadczeniobiorcę karty DiLO powinna być widoczna dla wszystkich lekarzy specjalistów w podmiotach, w których realizowany jest proces diagnostyczno-terapeutyczny.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Prof. Maciejczyk: czas na wprowadzenie sieci onkologicznej w całym kraju
Źródło: Puls Medycyny