Krajowa Sieć Onkologiczna - określono sposób wyliczania ryczałtów dla ośrodków monitorujących
Właśnie ukazał się projekt rozporządzenia określający sposób wyliczania wysokości ryczałtów dla wojewódzkich ośrodków monitorujących oraz Krajowego Ośrodka Monitorującego i ustalania wysokości współczynników korygujących w ramach Krajowej Sieci Onkologicznej.

24 października opublikowano projekt rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie sposobu ustalenia wysokości ryczałtu dla Wojewódzkich Ośrodków Monitorujących oraz Krajowego Ośrodka Monitorującego oraz sposobu ustalania wysokości współczynników korygujących.
Jak czytamy w OSR, projektowane rozporządzenie jest realizacją upoważnienia ustawowego zawartego w art. 38 ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej i stanowi rozwiązanie dla ustalenia przez prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia corocznie wysokości ryczałtów dla Krajowego Ośrodka Monitorującego (KOM) oraz wojewódzkich ośrodków monitorujących (WOM).
Krajowa Sieć Onkologiczna - określono sposób wyliczania wysokości ryczałtów dla KOM oraz WOM i ustalania wysokości współczynników korygujących
Wzór wyliczenia ryczałtu dla KOM zawiera miesięczną sumę kosztów personelu medycznego zaangażowanego w realizację poszczególnych zadań, z uwzględnieniem udziału kosztów zwiększonego zaangażowania personelu w realizację zadań, koszty związane z miesięcznym kosztem posiedzenia zespołów naukowych oraz pozostałe koszty osobowe i nieosobowe związane z realizacją zadań, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy o KSO przemnożone przez liczbę miesięcy w roku.
Ryczałt dla KOM jest obliczany z wykorzystaniem danych aktualnych na czas sporządzania obliczeń, zgodnie ze wzorem:
RKOM = (P + ZE + ∑iHi × Si) × N
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
- RKOM – ryczałt dla KOM,
- i – kategorie grup zawodowych zaangażowanych w realizację poszczególnych zadań,
- Hi – średnia liczba godzin w miesiącu przeznaczanych na realizację zadań przez poszczególne grupy zawodowe,
- Si – średnie wynagrodzenie poszczególnych grup zawodowych personelu w przeliczeniu na godzinę, wyliczane na podstawie danych finansowo-księgowych, o których mowa w art. 31lc ust. 2 pkt 5 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2561, z późn. zm.2)),
- P – pozostałe koszty osobowe i nieosobowe, w tym rzeczowe, niezbędne do realizacji poszczególnych zadań,
- ZE – średni miesięczny koszt posiedzenia zespołu naukowego,
- N – liczba miesięcy w okresie rozliczeniowym.
Wysokość ryczałtu dla KOM jest ustalana przez prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia do 15 listopada roku poprzedzającego rok, na który ma być ustalony, z zastrzeżeniem, że pierwszy ryczałt dla KOM będzie wyliczany do 25 listopada 2023 r. za okres od 20 kwietnia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. oraz za okres od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.
Powyższe terminy uwzględniają faktyczne terminy rozpoczęcia realizacji zadań przez KOM, który wraz z wejściem w życie ustawy o KSO tj. w dniu 20 kwietnia 2023 r. rozpoczął działalność.
Zgodnie z materiałem analitycznym przekazanym przez prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznej i Taryfikacji, zawierającym wyliczenia wysokości ryczałtów dla KOM oraz WOM, wynika, że roczny ryczałt wyniesie:
1. WOM (łącznie dla wszystkich województw) - nie więcej niż 14 mln zł;
2. KOM - nie więcej niż 2 mln zł.
Natomiast szacowany łączny koszt wynikający ze współczynników korygujących, których wysokość nie przekroczy 1,25, wyniesie maksymalnie 2,6 mld zł.
Natomiast wzór wyliczenia ryczałtu dla poszczególnych WOM stanowi iloczyn:
1) ryczałtu podstawowego, który jest sumą kosztów personelu medycznego zaangażowanego w realizację poszczególnych zadań i pozostałych kosztów związanych z realizacją tych zadań, skorygowany o liczbę miesięcy w roku oraz
2) współczynnika wyrównawczego, wyrażonego jako iloraz liczby zachorowań w danym województwie względem województwa o najniższej liczbie zachorowań oraz udziału kosztów zwiększonego zaangażowania personelu w realizację zadań określonych w art. 23 ust. 2 ustawy o KSO, na które ma wpływ wielkość populacji.
Ryczałt dla WOM jest obliczany z wykorzystaniem danych aktualnych na czas sporządzania obliczeń, zgodnie ze wzorem:
RWOM = RP × WW × N
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
- RWOM – ryczałt dla WOM,
- RP – ryczałt podstawowy,
- WW – współczynnik wyrównawczy,
- N – liczba miesięcy w okresie rozliczeniowym.
Ryczałt podstawowy wylicza się według wzoru:
RP = P + ∑iHi × Si
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
- i – kategorie grup zawodowych zaangażowanych w realizację poszczególnych zadań,
- Hi – średnia liczba godzin w miesiącu przeznaczanych na realizację zadań przez poszczególne grupy zawodowe,
- Si – średnie wynagrodzenie poszczególnych grup zawodowych personelu w przeliczeniu na godzinę, wyliczane na podstawie danych finansowo-księgowych, o których mowa w art. 31lc ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- P – pozostałe koszty osobowe i nieosobowe, w tym rzeczowe, niezbędne do realizacji poszczególnych zadań.
Współczynnik wyrównawczy wylicza się według wzoru:
WW = Zw:Zwn x Zwa
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
- Zw – liczba zachorowań w danym województwie według aktualnych danych publikowanych w Krajowym Rejestrze Nowotworów,
- Zwn – liczba zachorowań w województwie o najniższej zachorowalności według aktualnych danych publikowanych w Krajowym Rejestrze Nowotworów,
- Zwa – udział kosztów zwiększonego zaangażowania personelu w realizację zadań.
Wysokość ryczałtu dla WOM jest ustalana przez prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok, na który ma być ustalony, z zastrzeżeniem, że pierwszy ryczałt będzie wyliczony do 15 lutego 2024 r. na okres od dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 23 ust. 3 ustawy o KSO, do końca roku kalendarzowego.
Projekt rozporządzenia określa również sposób ustalania wysokości współczynników korygujących, które zgodnie z ustawą o KSO są wykorzystywane do rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej. Współczynniki korygujące będą wyliczane dla poszczególnych świadczeniodawców realizujących świadczenia w ramach Krajowej Sieci Onkologicznej, przy czym limit maksymalnej wartości współczynnika korygującego przy pierwszym wyliczeniu wyniesie 1,15, przy drugim 1,17, przy trzecim 1,19, przy czwartym 1,21, przy piątym 1,23, przy szóstym i kolejnych 1,25 (zgodnie z art. 35 ust. 3 ustawy o KSO, współczynniki korygujące nie mogą być wyższe niż 1,25).
W projekcie rozporządzenia wskazano, że maksymalne wysokości poszczególnych wskaźników korygujących (uniwersalny, narządowy, regulujący wielonarządowość) będą ustalane przez prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia.
Zgodnie z przepisami ustawy o KSO, współczynniki korygujące mają być uzależnione od osiągnięcia docelowej wartości kluczowych wskaźników jakości opieki onkologicznej, określonych na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o KSO, a ich pierwsze obliczenie powinno nastąpić zgodnie z art. 50 ustawy o KSO.
PRZECZYTAJ TAKŻE: 4,2 mld zł dofinansowania dla szpitali onkologicznych z Funduszu Medycznego
Źródło: Puls Medycyny