Lekarz może tylko informować o usługach medycznych
Puls Medycyny radzi, jak skutecznie zaistnieć na rynku.
Treść podawanej do wiadomości publicznej informacji o prowadzonej prywatnej praktyce została ściśle określona przez Naczelną Radę Lekarską w uchwale nr 18/98/III z 25 kwietnia 1998 r. W ogłoszeniu obok imienia i nazwiska lekarza, jego tytułu zawodowego, tytułu i stopnia naukowego oraz nazwy specjalizacji, może znaleźć się informacja o posiadaniu jakichś szczególnych uprawnień lub umiejętności udzielania szczególnych świadczeń zdrowotnych z zakresu wąskich dziedzin medycyny. Do zamieszczenia tych dodatkowych informacji potrzebna jest jednak zgoda okręgowej rady lekarskiej.
Aby uniknąć posądzenia o reklamowanie się, powiadomienie o usługach lekarskich nie może zawierać żadnych słów zachęty, obietnic ani sformułowanych językiem potocznym informacji o metodach i czasie leczenia. Ogłaszający się lekarz nie powinien określać ceny świadczenia i sposobu płatności za nie ani informować o jakości posiadanego sprzętu medycznego.
?Merytorycznie treść zawiadomień nie może odbiegać od tego, co jest zapisane w przepisach prawnych i Kodeksie Etyki Lekarskiej, ale zarówno stylistyka, jak i forma graficzna ogłoszeń są dosyć dowolne - twierdzi dr n. med. Zbigniew Fronczek, prowadzący dwie prywatne Poradnie Zaburzeń Seksualnych w Bydgoszczy. - Moim zdaniem, aby ogłoszenie trafiło w gusta pacjenta i skłoniło go do wyboru ogłaszającego się gabinetu, powinno zawierać widocznie wypunktowane, konkretne problemy i schorzenia, z jakimi pacjent może zgłosić się do danego lekarza i spodziewać się ich wyleczenia. Ważne jest, aby przekonać pacjenta o profesjonalizmie świadczonych usług medycznych".
Uchwała NRL konkretyzuje także dopuszczalne formy promowania indywidualnych praktyk lekarskich. Zgodnie z obowiązującym prawem, informację o oferowanych usługach medycznych można zamieścić na dwóch tablicach wywieszonych na zewnątrz budynku, w którym mieści się gabinet oraz dwóch tablicach znajdujących się przy drogach dojazdowych do miejsca praktyki, a maksymalny wymiar tych tablic to 40 na 60 cm. Dozwolone są też ogłoszenia w prasie, książkach telefonicznych i różnych informatorach, ale jedynie w rubrykach tematycznie dotyczących usług medycznych. Do promowania własnej działalności lekarz może bez przeszkód wykorzystać Internet.
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: Marta Koton-Czarnecka