Młodzi lekarze chcą uzdrowić służbę zdrowia

Oprac. Monika Wysocka
opublikowano: 17-06-2015, 00:00

W poprzednim wydaniu „Pulsu Medycyny” młodzi lekarze ukazali, jakie przeszkody napotykają po ukończeniu studiów medycznych, stwarzające poważne problemy na drodze ich dalszego rozwoju zawodowego. Dziś prezentujemy pomysły naszych Supertalentów na poprawę jakości i efektywności opieki zdrowotnej oraz warunków wykonywania zawodu lekarza.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Oto manifest młodej generacji:

1.  Restrukturyzacja studiów medycznych, które nie przygotowują w pełni do pracy lekarza: za mało jest zajęć praktycznych, zajęć z pacjentem, diagnostyki; studia nie uczą myślenia przyczynowo-skutkowego, a jedynie bezmyślnego odtwarzania wiedzy podręcznikowej, często dalece nieaktualnej.

2.  Obowiązkowy egzamin praktyczny z podstawowych procedur medycznych i reanimacyjnych po ukończeniu studiów czy stażu podyplomowego.

3.  Dostępność specjalizacji dla wszystkich młodych lekarzy i to najlepiej w trybie rezydenckim — należy zwiększyć liczbę tego typu miejsc szkoleniowych, ale z zastrzeżeniem konieczności przepracowania w Polsce minimum 3 lat po ukończeniu rezydentury. W przeciwnym razie powinny być zwracane pieniądze otrzymywane za szkolenie, co uniemożliwi „ucieczkę” dobrze wykształconych, młodych lekarzy do innych krajów.

4.  Dokonanie zmian w organizacji kształcenia specjalizacyjnego — skrócenie i „odbiurokratyzowanie” specjalizacji.

5.  Przywrócenie znaczenia opiekuna specjalizacji i systemu ordynatorsko-koordynatorskiego w szkoleniu młodej kadry medycznej; obchody lekarskie z ordynatorem/koordynatorem/kierownikiem, nauka przy łóżku chorego, omawianie przypadków, ordynacja badań i leków — to podstawa, która powinna być egzekwowana i kontrolowana. Umiejętności i wiedza opiekunów specjalizacji powinny podlegać cyklicznej weryfikacji.

6.  Godne zarobki młodych lekarzy, by nie musieli uciekać do drugiej pracy czy na dyżur w innej jednostce, pracując 400-500godzin w miesiącu, by móc się utrzymać.

7.  Pomoc dla lekarzy, którzy chcą się rozwijać naukowo. Uczelnie medyczne powinny zachęcać do rozwoju, monitorować i mobilizować najlepszych studentów i wcześnie ich wynajdywać, proponując możliwość współpracy. Powinno się karać i udzielać nagany tym lekarzom, kierownikom, którzy celowo hamują rozwój naukowy danego pracownika, jak również stosują mobbing w miejscu pracy.

8.  Wprowadzenie rozwiązań organizacyjnych i przeznaczenie środków finansowych dla młodych naukowców, którzy kierują zespołem jeszcze młodszych współpracowników: studentów, stażystów, doktorantów, osób w trakcie specjalizacji.

9.  Ustawowe opisanie miejsca i formy dalszej kariery zawodowej dla naukowców, którzy przestają spełniać ustawowe kryterium młodego naukowca (ukończony 35. rok życia). Powołanie stanowiska „lidera młodych naukowców” dla osób z wybitnymi osiągnięciami naukowymi i organizacyjnymi w wieku np. 36-45 lat, kierującymi zespołem.

10.  Zaostrzenie form rozliczenia i sprawozdawczości z prowadzonych i kończonych projektów naukowych i grantów.

11.  Wprowadzenie systemu szkoleń po specjalizacji (być może w postaci indywidualnych budżetów szkoleniowych), faktycznie wymuszającego dalsze doskonalenie zawodowe.

12.  Umożliwienie młodym lekarzom dostępu do najświeższej wiedzy specjalistycznej — finansowanie udziału w kongresach, sympozjach, konferencjach.

13.  Umożliwienie młodym lekarzom praktyki od samego początku pracy zawodowej.

14.  Zapewnienie uznawalności kursów specjalizacyjnych za granicą.

15.  Zmniejszenie dostępności studiów doktoranckich lub podniesienie wymagań wobec lekarza w trakcie procedury uzyskiwania stopnia doktora nauk medycznych zniechęciłoby osoby zainteresowane wyłącznie tytułem, kierując na studia doktoranckie i dalszą karierę akademicką najlepszych kandydatów.

16.  Wprowadzenie na uczelniach programu spotkań z potencjalnymi mentorami — przedstawicielami społeczności akademickiej i lekarskiej, posiadającymi doświadczenie i uznane osiągnięcia na swoich polach działalności. Pozwoliłoby to osobom zainteresowanym na kontakt z uznanymi autorytetami bez formalnych i czasowych ograniczeń programem studiów i lepsze poznanie specyfiki i możliwości poszczególnych ścieżek kariery.

17.  Tworzenie nowych samodzielnych jednostek, w których młode pokolenie będzie mogło realizować swój potencjał naukowy, dydaktyczny, kliniczny i organizacyjny.

18.  Ułatwienie kontaktów z renomowanymi ośrodkami zagranicznymi. Wsparcie w organizacji wyjazdów do wiodących ośrodków zagranicznych dla poszerzenia wiedzy, zdobycia nowych, unikatowych umiejętności. Umożliwi to przeniesienie najnowszych procedur, protokołów do codziennej praktyki klinicznej w Polsce, następnie pozwoli przejść od wdrażania technologii i wytycznych do ich opracowywania.

19.  Powoływanie młodych badaczy/lekarzy do ciał doradczych i opracowujących rekomendacje postępowania medycznego.

20.  Informatyzacja systemu ochrony zdrowia.

21.  Zmiana formy dokumentacji medycznej. Jednoczesne prowadzenie dokumentacji elektronicznej i papierowej (z powtarzającymi się informacjami) zabiera czas i energię, które powinny być przeznaczone na opiekę nad chorym, a są pochłaniane przez pracę przy komputerze lub z długopisem.

22.  Odbiurokratyzowanie pracy lekarza — zatrudnienie większej liczby sekretarek medycznych, które mogłyby przejąć część administracyjnych obowiązków lekarzy. Wówczas oni mogliby zajmować się meritum swojej pracy, czyli leczeniem. Innym pomysłem jest poszerzenie kompetencji i obowiązków personelu pielęgniarskiego (na wzór systemów zachodnich).

23. Tworzenie nowych samodzielnych jednostek, w których młode pokolenie będzie mogło realizować swój potencjał naukowy, dydaktyczny, kliniczny i organizacyjny.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Oprac. Monika Wysocka

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.