MZ planuje ważne zmiany w wykazie wyrobów medycznych na zlecenie

KM/RCL
opublikowano: 27-06-2023, 07:45

Nowe limity dotyczące ortez, protez i obuwia ortopedycznego, zmiany w refundacji osprzętu do pomp insulinowych, refundacja wyrobów dedykowanych pacjentkom po mastektomii - to niektóre ze zmian, jakie ma wprowadzić od 2024 r. nowelizacja rozporządzenia w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Projekt rozporządzenia przewiduje m.in. wprowadzenie refundacji wyrobów dedykowanych pacjentkom po mastektomii: rękawów profilaktycznych kompresyjnych okrągłodzianych, gorsetów pooperacyjnych i biustonoszy.
Projekt rozporządzenia przewiduje m.in. wprowadzenie refundacji wyrobów dedykowanych pacjentkom po mastektomii: rękawów profilaktycznych kompresyjnych okrągłodzianych, gorsetów pooperacyjnych i biustonoszy.
Fot. Adobe Stock

Opublikowany 26 czerwca w Rządowym Centrum Legislacji projekt nowelizacji rozporządzenia ministra zdrowia porządkuje także zapisy dotyczące uprawnień lekarzy w trakcie specjalizacji i po jej zakończeniu do wystawiania zleceń na wyroby medyczne.

Najważniejsze zmiany w wykazie wyrobów medycznych na zlecenie

Jak wyjaśnia resort zdrowia, załącznik do rozporządzenia - czyli wykaz wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie - ze względu na zakres zmian, a także konieczność uwzględnienia możliwości wprowadzenia nowych wyrobów w ramach określonych kategorii, uzyskał całkowicie nowy kształt i numerację, według kodów, a nie liczb porządkowych.

Dodatkowo zostały wprowadzone skróty na określenie osób uprawnionych do wystawiania zleceń, co ma wprowadzić większą przejrzystość w układ tabeli i ułatwić jej odczytywanie.

W rozporządzeniu została dodana informacja na temat możliwości realizacji wybranych zleceń drogą wysyłkową, co jest często poszukiwaną informacją przez pacjentów. Zakres wyrobów dostępnych tą drogą został skonsultowany ze środowiskiem ekspertów i konsultantów krajowych, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo pacjentów i stopień konieczności dopasowania wyrobów medycznych.

Najważniejsze zmiany merytoryczne obejmują kwestie:

  1. Zmiany limitów i opisów ortez i protez na zamówienie, jak również obuwia ortopedycznego na zamówienie, co wynika ze zmian technologicznych, a także konieczności uwzględnienia cen wyrobów medycznych. Limity zostały określone w oparciu o dane rynkowe, jak również możliwości uzyskania dofinansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, który w przypadku osób z niepełnosprawnością jest źródłem dofinansowania do zaopatrzenia w wyroby medyczne refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
  2. Zmniejszenie udziału pacjenta w limicie refundacji na wyroby chłonne z 30% do 20%, a w przypadku dzieci do 10%. Biorąc pod uwagę dostępne ścieżki zaopatrzenia, w tym także możliwość zakupów przez internet realizowanych drogą wysyłkową, przez świadczeniodawców, którzy podpisali umowę z NFZ, obniżenie udziału w limicie przybliża limit do realnych cen wyrobów medycznych. Ceny wyrobów medycznych w ramach wyrobów medycznych na zlecenie nie są cenami sztywnymi, co pozwala poszukiwać wyrobów w najbardziej konkurencyjnych cenach dla pacjenta.
  3. Wprowadzenie do wykazu aparatów do pomiaru INR/PT dla pacjentów leczonych antagonistami witaminy K wymagających regularnej kontroli wskaźnika PT/INR do ukończenia 18. roku życia lub ze sztucznymi mechanicznymi zastawkami serca lub z migotaniem przedsionków z umiarkowaną do ciężkiej stenozą mitralną lub posiadających orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, co ma na celu poprawę przestrzegania farmakoterapii i ułatwienie monitorowania leczenia, a także w uzasadnionych medycznie przypadkach zmiany w dawkowaniu leków.
  4. Dodanie wkładek ortopedycznych na zamówienie wraz z badaniem rozmieszczenia nacisków na podeszwowej stronie stóp, co ma służyć profilaktyce pierwotnego lub wtórnego owrzodzenia u pacjentów z cukrzycą i zespołem stopy cukrzycowej.
  5. Poszerzenie wykazu o wyroby kompresyjne okrągłodziane w populacji pacjentów z niewydolnością żylną w leczeniu lub profilaktyce owrzodzeń żylnych.
  6. Zmiany w refundacji osprzętu do pomp insulinowych, uwzględniające rekomendowane okresy użytkowania, jak również nowe wyroby na rynku.
  7. Zwiększenie limitu refundacji w przypadku bardzo wysokich wad wzroku pow. 10 dptr.
  8. Podział refundacji białych lasek ze względu na ich funkcjonalność i zastosowanie, wraz z odrębnymi limitami.
  9. Wprowadzenie refundacji wyrobów dedykowanych pacjentkom po mastektomii: rękawów profilaktycznych kompresyjnych okrągłodzianych, gorsetów pooperacyjnych i biustonoszy.
  10. Podział refundacji protez piersi ze względu na ich budowę, a także podniesienie limitu na nie oraz zwiększenie limitu na peruki.
  11. Uwzględnienie chorób rzadkich takich jak hiperinsulinizm i glikogenozą w refundacji systemów monitorowania glikemii, jak również zmiany w warunkach przyznawania tych systemów (m.in. poszerzenie wskazań do refundacji FGM o kobiety w ciąży i w okresie połogu z cukrzycą).
  12. Zmniejszenie udziału w limicie cewników hydrofilowych do 10% dla pacjentów dorosłych.
  13. Wprowadzenie refundacji na plastry mocujące do filtrów HME.

Którzy lekarze w trakcie specjalizacji będą uprawnieni do wystawiania zleceń na wyroby medyczne

Kolejną zmianą, jaką ma wprowadzić nowelizacja, jest uporządkowanie zapisów dotyczących uprawnień lekarzy w trakcie specjalizacji, a także po jej zakończeniu (co nie było dotychczas uwzględnione w przepisach) do wystawiania zleceń na wyroby medyczne.

Przez lekarza w trakcie specjalizacji rozumie się lekarza, w stosunku do którego kierownik specjalizacji stwierdził, że posiada umiejętności samodzielnego udzielania świadczeń zdrowotnych, jeżeli:

1) jest w trakcie odbywania szkolenia specjalizacyjnego w konkretnej dziedzinie medycyny, do odbywania którego został zakwalifikowany przed 30 września 2014 r. oraz:

a) rozpoczął szkolenie specjalizacyjne w dotychczas szczegółowej dziedzinie medycyny określonej w rozporządzeniu ministra zdrowia z 20 października 2005 r. w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów – w przypadku posiadania specjalizacji II stopnia lub tytułu specjalisty w odpowiedniej dziedzinie medycyny albo

b) ukończył pierwszy rok szkolenia specjalizacyjnego – w przypadku szkolenia specjalizacyjnego w dotychczas podstawowej dziedzinie medycyny, określonej w rozporządzeniu ministra zdrowia z 20 października 2005 r. w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów, rozporządzeniu ministra zdrowia z 6 sierpnia 2001 r. w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy stomatologów lub rozporządzeniu ministra zdrowia i opieki społecznej z 25 marca 1999 r. w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy stomatologów, z wyjątkiem dziedzin medycyny, o których mowa w lit. c, albo

c) ukończył drugi rok szkolenia specjalizacyjnego – w przypadku specjalizacji w dziedzinie okulistyki lub dermatologii i wenerologii;

2) jest w trakcie odbywania szkolenia specjalizacyjnego w konkretnej dziedzinie medycyny, do odbywania którego został zakwalifikowany po 30 września 2014 r. oraz:

a) ukończył pierwszy rok modułu specjalistycznego – w przypadku lekarzy nieposiadających odpowiedniej specjalizacji, pod warunkiem zrealizowania i zaliczenia modułu podstawowego właściwego dla danej specjalizacji albo

b) rozpoczął pierwszy rok szkolenia specjalizacyjnego – w przypadku lekarzy posiadających odpowiednią specjalizację II stopnia lub tytuł specjalisty, albo

c) ukończył pierwszy rok szkolenia specjalizacyjnego – w przypadku odbywania szkolenia specjalizacyjnego:

  • przez lekarza posiadającego odpowiednią specjalizację I stopnia,
  • jednomodułowego,
  • dwumodułowego o nazwie modułu podstawowego tożsamej z nazwą modułu specjalistycznego, albo

d) ukończył drugi rok szkolenia specjalizacyjnego – w przypadku odbywania szkolenia specjalizacyjnego jednomodułowego, którego czas trwania jest dłuższy niż 5 lat;

3) zakończył szkolenie specjalizacyjne i uzyskał potwierdzenie zakończenia szkolenia specjalizacyjnego w konkretnej dziedzinie medycyny, albo uzyskał decyzję, o której mowa w art. 16 ust. 7 albo 9 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty - jednak nie dłużej niż do zakończenia okresu, o którym mowa w art. 16r ust. 11 tej ustawy.

Kiedy zaczną obowiązywać zmiany dot. wyrobów medycznych na zamówienie

Ze względu na zakres zmian nowelizacja powinna wejść w życie 1 stycznia 2024 r., co pozwoli na dostosowanie systemów informatycznych NFZ - wyjaśnia resort zdrowia.

Na konsultacje projektu przeznaczono 15 dni.

Nie wszystkie zlecenia będą realizowane zgodnie z nowymi limitami od 1 stycznia 2024 r.

Jak zaznacza MZ, część zleceń wystawionych lub wystawionych i potwierdzonych, lub częściowo zrealizowanych, ze względu na znaczne zmiany w opisie, będą realizowane na dotychczasowych zasadach po 1 stycznia 2024 r. – ze względu na brak możliwości zmapowania ich w nowym wykazie. Te, które są możliwe do zmapowania, a jest ich większość, będę realizowane zgodnie z nowymi limitami, co powinno być korzystne dla pacjentów szczególnie w obszarze wyrobów na zamówienie.

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12373913/katalog/12986483

PRZECZYTAJ TAKŻE: Zmiany w zleceniach na zaopatrzenie w wyroby medyczne od 1 lipca

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.