Polskie Towarzystwo Lekarzy Menedżerów krytycznie o wskaźnikach jakości
Zaproponowane kryteria jakościowe w poszczególnych obszarach nie dają rękojmi sprawiedliwego porównania i oceny poszczególnych jednostek. Co więcej, część kryteriów jest niejednolicie oceniana i rozumiana przez poszczególnych ekspertów - podkreśla lek. Marcin Karolewski, prezes Polskiego Towarzystwa Lekarzy Menedżerów.

Kończy się przyjmowanie uwag do opublikowanego 2 sierpnia projektu rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie wskaźników jakości opieki zdrowotnej. Skrócony do 10 dni termin konsultacji publicznych i opiniowania resort tłumaczył wejściem w życie ustawy o jakości oraz “koniecznością wypełnienia zobowiązań wynikających z kamienia milowego D3G”.
Zaproponowane w projekcie wskaźniki mieszczą się w trzech głównych obszarach: klinicznym, konsumenckim i zarządczym. CZYTAJ WIĘCEJ: Jak NFZ będzie oceniał jakość opieki zdrowotnej? Znamy listę wskaźników
12 sierpnia swoje uwagi do projektu przekazało Polskie Towarzystwo Lekarzy Menedżerów (PTLM).
PTLM o kryteriach jakości: nie dają rękojmi sprawiedliwej oceny
Według PTLM, zaproponowane kryteria jakościowe w poszczególnych obszarach nie dają rękojmi sprawiedliwego porównania i oceny poszczególnych jednostek. Część kryteriów jest też niejednolicie oceniana i rozumiana przez poszczególnych ekspertów.
Wśród wskaźników klinicznych największą obawę Towarzystwa budzi niewzięcie pod uwagę specyfiki populacji pacjentów, jakich ma pod swoją opieką dana jednostka.
“Świadczeniodawcy prowadzący leczenie trudnych pacjentów, z wielochorobowością, starszych, według zaproponowanych wskaźników będą oceniani zdecydowanie gorzej niż prowadzący pacjentów młodszych, czy też mniej z mniejszą liczbą powikłań. Wyniki jakościowe mogą różnić się w zależności od, chociażby, liczby domów opieki społecznej czy zakładów opiekuńczo-leczniczych znajdujących się na danym terenie. W tej sytuacji wskaźniki mogą służyć jedynie do porównywania danej jednostki rok do roku, ale w żadnym wypadku nie powinny służyć do porównywania jednostek pomiędzy sobą“ - wskazuje lek. Marcin Karolewski, prezes Polskiego Towarzystwa Lekarzy Menedżerów.
Zwraca także uwagę na brak wskaźników dotyczących współpracy, koordynacji i integracji poziomej i pionowej np. z lekarzami rodzinnymi, AOS czy też innymi szpitalami.
“Duże niezrozumienie budzą również wskaźniki obszaru konsumenckiego. W projekcie nie podano bowiem kryteriów oceny ani sposobu jej przeprowadzania. W ocenie PTLM, istotne jest zatem wskazanie precyzyjnego sposobu mierzenia kryteriów z tego obszaru. W szczególności warto zastosować wskaźniki „patient expirience” pozwalające na bardziej zobiektywizowaną ocenę. Również ocenę z wykorzystaniem danych systemowych“ - czytamy w stanowisku Towarzystwa.
PTLM ma też zastrzeżenia do wskaźników z obszaru zarządczego - nie można bowiem jednoznaczne określić, w jaki sposób wpływają one na jakość opieki, ani jaki wynik ma gwarantować pożądaną jakość.
Przykładem jest liczba porad na danego lekarza w AOS. “Czy dane kryterium ma preferować dużą liczbę wizyt w ciągu godziny? Czy wręcz przeciwnie – ma stanowić górny limit przyjęć przez specjalistę w określonej jednostce czasu? Tak samo niejasne jest kryterium liczby wizyt zakończonych wydaniem recepty” - wskazuje lek. Marcin Karolewski.
Brak wskaźników oceniających warunki pracy
W ocenie Polskiego Towarzystwa Lekarzy Menedżerów brakuje także wskaźników, które pozwalałaby ocenić warunki pracy w danym ośrodku, jak np. prowadzenie kształcenia podyplomowego i specjalizacyjnego, liczba zajętych miejsc akredytowanych do prowadzenia specjalizacji, liczba lekarzy i pielęgniarek, którzy zrezygnowali z pracy w ciągu ostatniego roku, liczba lekarzy, która pozostała w danej jednostce po zakończeniu specjalizacji, liczba opiekunek medycznych na liczbę leczonych pacjentów.
“Te parametry mogą istotnie ocenić jakość pracy, budowanie zespołów, a tym samym przekładać się w sposób istotny na wyniki leczenia” - przekonuje PTLM i apeluje o przygotowanie kryteriów wysokiej jakości, z konkretną metodyką ich oceny oraz wartościami, które będą skutkować oceną pozytywną lub negatywną.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Reforma szpitali - jest już szczegółowy projekt zmian. Na konsultacje 21 dni
Źródło: Puls Medycyny