Posłowie chcą zakazu reklamy aptek
Zakaz w kształcie zaproponowanym przez rząd miał dotyczyć tylko reklamy odnoszącej się do leków refundowanych. Po rozpatrzeniu przez sejmową Komisję Zdrowia przybrał postać całkowitego zakazu reklamy aptek. Jednocześnie posłowie opowiedzieli się za utrzymaniem zakazu wysyłkowej sprzedaży leków.
Nadzór nad przestrzeganiem zakazu sprawować mają wojewódzcy inspektorzy farmaceutyczni uprawnieni do wydawania decyzji nakazujących zaprzestanie prowadzenia reklamy. Decyzje te mają posiadać rygor natychmiastowej wykonalności. Niepodporządkowanie się im zagrożone będzie cofnięciem zezwolenia na prowadzenie apteki. Samo naruszenie zakazu podlegać ma karze grzywny. W momencie przygotowywania tego artykułu, protokoły z ostatnich posiedzeń komisji nie były jeszcze dostępne w formie elektronicznej, co uniemożliwia mi przedstawienie racji, jakie skłoniły posłów do przyjęcia tak radykalnego rozwiązania.
Ten sam projekt nowelizacji prawa farmaceutycznego przewidywał zniesienie zakazu wysyłkowej sprzedaży leków, ograniczającego sprzedaż leków przez Internet. Komisja Zdrowia zrezygnowała z wprowadzenia zmian w tym zakresie, co oznacza utrzymanie obowiązującego zakazu, wbrew orzeczeniu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Problem ten został już przeze mnie bliżej omówiony w artykule "Od ministra zdrowia zależy, czy zablokuje sprzedaż leków przez Internet" (Puls Farmacji nr 5 z 13 grudnia 2006 r.).
Sprawozdanie Komisji Zdrowia trafi teraz pod obrady Sejmu, który może je zaakceptować bądź odrzucić. Sejm uprawniony jest także do wniesienia własnych poprawek, polegających na przywróceniu propozycji rządowych lub wprowadzeniu nowych rozwiązań. Następnie projekt trafi do Senatu. Wejście w życie omawianej nowelizacji ma nastąpić 15 kwietnia br.
Podstawa prawna:
art. 1 pkt 79, 80 i 98 oraz art. 16 projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 1359).
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: Sławomir Molęda