Sprawa śmierci 36-latki, która nie została przyjęta do szpitali w Pile i Złotowie. RPP: liczne naruszenia prawa pacjenta
Podczas pierwszego pobytu pacjentki w szpitalu personel medyczny nie sporządził jakiejkolwiek dokumentacji medycznej, a dokumentacja, która powstała podczas drugiego kontaktu, była niekompletna, nierzetelna i nieścisła - wynika z ustaleń Rzecznika Praw Pacjenta w sprawie 36-letniej kobiety z Jastrowia, która zmarła 12 czerwca 2023 r. w Szpitalu Powiatowym im. Alfreda Sokołowskiego w Złotowie.

Przypomnijmy, że sprawa dotyczy 36-latki, która pomimo złego stanu zdrowia nie została przyjęta na żaden z oddziałów szpitali w Złotowie i Pile. Mimo wdrożonej w późniejszym etapie odpowiedniej diagnostyki i leczenia, pacjentki nie udało się uratować. Po zawiadomieniu złożonym przez siostrę zmarłej, w czerwcu Prokuratura Okręgowa w Poznaniu przejęła śledztwo ws. śmierci kobiety.
Sprawą zajął się również Rzecznik Praw Pacjenta, który po dokładnym zbadaniu sprawy, zasięgnięciu opinii licznych specjalistów, w oparciu o dokumentację medyczną oraz analizę wyjaśnień szpitali stwierdził liczne naruszenia prawa pacjenta.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Śmierć kobiety, która nie została przyjęta do szpitali w Pile i Złotowie. Prokuratura bada sprawę
Jakie są ustalenia RPP dotyczące pacjentki, która nie została przyjęta do szpitali w Złotowie i Pile
Rzecznik Praw Pacjenta, po zapoznaniu się z doniesieniami medialnymi w tej sprawie wszczął z własnej inicjatywy postępowania wyjaśniające. Dotyczyło ono naruszenia prawa pacjentki do świadczeń zdrowotnych przez Szpital Powiatowy im. Alfreda Sokołowskiego w Złotowie oraz Szpital Specjalistyczny w Pile im. Stanisława Staszica.
Po otrzymaniu wyjaśnień i dokumentacji z tych szpitali, Rzecznik przekazał sprawę do konsultantów: dr. hab. Łukasza Szarpaka prof. UMMSC (biegły sądowy Sądu Okręgowego w Warszawie z zakresu medycyny ratunkowej), prof. dr. hab. n. med. Grzegorza Panka (konsultant wojewódzki w zakresie ginekologii onkologicznej), dr Zofii Czabajskiej, dr n. med. Moniki Sadowskiej, dr. Feliksa Orchowskiego.
Po zweryfikowaniu zgromadzonego materiału dowodowego, Rzecznik wydał rozstrzygnięcia, w których stwierdził naruszenia prawa pacjentki do:
- świadczeń zdrowotnych;
- informacji o swoim stanie zdrowia, w tym rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych oraz
- dokumentacji medycznej przez oba szpitale oraz zespół ratownictwa medycznego.
Rzecznik ustalił, że podczas pierwszego pobytu w Szpitalu Powiatowym im. Alfreda Sokołowskiego w Złotowie personel medyczny nie sporządził jakiejkolwiek dokumentacji medycznej. Z tego powodu nie sposób ocenić, w jakim stanie była wówczas pacjentka i z jakimi objawami zgłosiła się do placówki leczniczej.
Z informacji podanej przez RPP dowiadujemy się również, że dokumentacja medyczna, która powstała podczas drugiego kontaktu z personelem medycznym Szpitala Powiatowego w Złotowie, była niekompletna, nierzetelna i nieścisła. Ponadto szpital nie zlecił badań laboratoryjnych, elektrokardiograficznych oraz badania neurologicznego. Natomiast podczas transportu karetką pacjentki, która była już wówczas w ciężkim stanie, nastąpiła zmiana jednego z członków załogi. Karetka zatrzymała się w miejscu oddalonym o 400 metrów od miejsca wezwania.
Mimo wdrożonej w późniejszym etapie odpowiedniej diagnostyki i leczenia, pacjentki nie udało się uratować i zmarła w ciągu kilku godzin od momentu przywiezienia jej do szpitala.
Wśród kolejnych ustaleń Rzecznika jest także to, że personel medyczny nie udokumentował pierwszej wizyty pacjentki w Szpitalu Specjalistycznym w Pile. Nie wiadomo zatem, w jakim stanie pacjentka zgłosiła się do placówki. Brak jest przede wszystkim informacji, jaki był wynik przeprowadzonego wywiadu. Ponadto szpital nie dopełnił należytej staranności podczas drugiej wizyty pacjentki. Jak wynika z dokumentacji medycznej i opinii konsultantów powołanych w sprawie, lekarz badający pacjentkę nie przeprowadził wnikliwego wywiadu, nie odnotował wszystkich niepokojących objawów, czasu ich trwania oraz wizyt lekarskich.
Zalecenie Rzecznika Praw Pacjenta dla szpitali
Rzecznik Praw Pacjenta w piśmie do obu szpitali sformułował liczne zalecenia, w tym:
1. Poinformowanie personelu medycznego o wydanym rozstrzygnięciu i rozmowę o wskazanych w nim naruszeniach, aby zapobiegać występowaniu takich sytuacji w przyszłości.
2. Przeprowadzenie szkolenia personelu z zakresu prawa pacjenta do:
- świadczeń zdrowotnych,
- informacji o swoim stanie zdrowia, w tym rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych,
- dokumentacji medycznej.
3. Wdrożenie w szpitalu odpowiedniej procedury, która ma na celu poprawę bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów w związku z udzielanymi im świadczeniami zdrowotnymi.
4. Skierowanie pisemnych przeprosin na ręce rodziców i rodzeństwa zmarłej pacjentki i przesłanie ich kopii do wiadomości Rzecznika Praw Pacjenta.
"Pacjent powinien czuć się w szpitalu bezpiecznie, móc zaufać personelowi medycznemu, a personel powinien pacjenta słuchać. W tym przypadku tego zabrakło, zarówno właściwych decyzji jak i właściwego nadzoru nad pacjentką” - podsumował Rzecznik Praw Pacjenta.
Źródło: Puls Medycyny