Sprawniejsza praca lekarza z korzyścią dla pacjentów
Sprawniejsza praca lekarza z korzyścią dla pacjentów
Rozmowa z Krzysztofem Groyeckim, wiceprezesem zarządu Asseco Poland.
Jakiego typu oprogramowanie jest dziś pomocne, a nawet niezbędne, lekarzom do prowadzenia gabinetów czy przychodni?

Lekarze są wymagającą grupą klientów, ponieważ ich misją jest leczenie pacjentów, a nie praca przy komputerze. Dlatego szukają programów jak najprostszych w obsłudze, które przyspieszą ich pracę. Przykładem jest możliwość jednorazowego wprowadzenia danych pacjenta, które potem są wykorzystywane do tworzenia wszelkiego typu zestawień i analiz.
Które funkcjonalności oprogramowania są dla lekarzy najważniejsze?
Mogę to ocenić na podstawie doświadczeń związanych z naszym produktem mMedica, opracowanym dla lekarzy prowadzących indywidualne praktyki oraz dla małych i średnich przychodni. Program składa się z dwóch obszarów — rozliczeń finansowych oraz szeroko pojętego wsparcia dla prowadzenia działalności leczniczej, czyli dokumentacji medycznej i bezpośredniej obsługi pacjenta. Właśnie ten drugi obszar nabiera coraz większego znaczenia. Dla szpitali i dużych przychodni przygotowaliśmy inne rozwiązanie — system Asseco Medica Management Solutions (AMMS).
Jakie są główne zalety użytkowania takiego oprogramowania, jak mMedica?
Do największych korzyści należy prowadzenie dokumentacji w postaci elektronicznej, a także wspieranie działań związanych z bezpośrednią, codzienną obsługą pacjentów. Oprogramowanie może być wykorzystywane na przykład do wystawiania recept. Jeśli lekarz ma umowę z NFZ i wystawia recepty na leki refundowane, nie musi się zastanawiać nad kolejnymi zmianami na listach refundacji, ponieważ program aktualizuje te dane automatycznie po pojawieniu się nowych obwieszczeń. Popularnym zastosowaniem jest też elektroniczna komunikacja z laboratoriami czy ośrodkami diagnostycznymi.
Tu pojawia się także kwestia bezpieczeństwa prowadzenia dokumentacji oraz ewidencjonowania badań do celów rozliczania umów, jak i sporządzania wymaganych sprawozdań. Innymi słowy, lekarz może więcej czasu poświęcić na kontakt z pacjentem, niż na wypełnianie „papierów”. Z kolei stosowanie e-rejestracji wraz z funkcją przypominania o wizycie znacząco obniża liczbę pacjentów, którzy się na niej nie pojawiają. A przecież w niektórych przychodniach nawet do 30 procent umówionych osób nie przychodzi w wyznaczonym terminie. Zmniejszenie tej liczby nawet o połowę może przynieść wymierne korzyści. Biorąc to pod uwagę, wzbogaciliśmy niedawno system mMedica o funkcję powiadomień SMS, który informuje pacjentów i lekarzy o ważnych zdarzeniach, takich jak nadchodząca wizyta, trwająca akcja promocyjna czy konieczność dostarczenia skierowania.
Na co warto zwrócić uwagę przy wdrożeniu systemu informatycznego w swojej placówce?
Bardzo istotna jest kompletność funkcjonalna programu. To się wydaje oczywiste, ale niewiele programów daje lekarzowi naprawdę szerokie wsparcie we wszystkich obszarach pracy. Jednocześnie obserwujemy, że nasi klienci właśnie takich rozwiązań informatycznych oczekują. Coraz częściej zwracają uwagę na takie cechy, jak stabilność oraz przewidywalność działania aplikacji. Tego typu oprogramowanie staje się podstawowym i najważniejszym elementem organizacji pracy gabinetu czy przychodni. Dlaczego stabilność okazuje się kluczową cechą? Skoro na programie opiera się m.in. codzienne rozliczanie, jego ewentualna awaria lub nieskuteczne działanie pociąga za sobą wymierne straty. Warto pamiętać, że po wprowadzeniu obowiązkowej dokumentacji elektronicznej pojawią się dodatkowe restrykcje za jej błędy i braki, co jeszcze mocniej skłania do myślenia o stabilności oraz bezpieczeństwie.
W jaki sposób osiągacie Państwo tę stabilność w produktach Asseco?
Stabilność i skuteczność oprogramowania to suma wielu czynników. Efektywny serwis zawdzięczamy przede wszystkim temu, że dysponujemy siecią ponad 200 certyfikowanych, autoryzowanych partnerów na terenie całej Polski. Każdy lekarz ma dzięki temu wsparcie blisko siebie. Równie ważny jest oczywiście nasz wewnętrzny proces produkcji oprogramowania z wieloma poziomami testowania i weryfikacji bezpieczeństwa.
Jak kształtuje się rynek tego typu rozwiązań w Polsce?
Wszyscy lekarze i przychodnie, które mają podpisane umowy z NFZ, korzystają z rozwiązań informatycznych do rozliczeń, ponieważ jest to wymóg funduszu — to daje liczbę ponad 22 tysięcy podmiotów. Według naszych szacunków, ponad 40 procent z nich używa programów w szerszym zakresie, wykraczającym poza rozliczenia. Natomiast lekarze pracujący bez kontraktów z NFZ, nie mają obowiązku prowadzenia rozliczeń elektronicznych. Trudno więc o miarodajne dane dotyczące ogólnej informatyzacji polskich lekarzy i przychodni poz, ale w naszej ocenie, część z nich używa na co dzień komputera i oprogramowania pomagającego w pracy. Mogę też powiedzieć, że dotychczas sprzedaliśmy ponad 20 tys. stanowisk mMedica i oceniamy, że około 15 tys. lekarzy korzysta na co dzień z naszego oprogramowania. Z pewnością zachętą do korzystania z e-rozwiązań będzie możliwość uzyskania dodatkowych punktów przy kontraktowaniu świadczeń za wykorzystywanie systemów informatycznych. Według projektu rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia, który zakłada wprowadzenie takich zmian, najwięcej punktów będzie można zyskać prowadząc EDM. Ale są one przewidziane także za wystawianie recept i skierowań przy użyciu komputera lub udostępnienie pacjentom elektronicznej rejestracji. Nasze systemy od lat wspomagają lekarzy i placówki w tego typu zadaniach.
Jak tego typu oprogramowanie będzie się zmieniać w przyszłości?
Od kilku lat rozwój oprogramowania koncentruje się na obszarze wsparcia codziennej pracy lekarza. Dlatego pojawiają się takie funkcjonalności, jak automatyczne badanie interakcji leków, które m.in. pozwalają natychmiast sprawdzić, czy nowo przepisywany lek nie wejdzie w interakcje z innymi już stosowanymi. Podążając za tym trendem, wprowadzamy moduł asystenta farmakologicznego, który pozwoli przeszukiwać całą bazę leków pod kątem wybranych cech preparatów i substancji czynnych, z uwzględnieniem przeciwwskazań, uczuleń, chorób towarzyszących itp. Najważniejsze jest to, żeby oprogramowanie podnosiło produktywność pracy lekarza zarówno od strony organizacji pracy, jak i od strony merytorycznej.
Rozmowa z Krzysztofem Groyeckim, wiceprezesem zarządu Asseco Poland.
Jakiego typu oprogramowanie jest dziś pomocne, a nawet niezbędne, lekarzom do prowadzenia gabinetów czy przychodni?
Dostęp do tego i wielu innych artykułów otrzymasz posiadając subskrypcję Pulsu Medycyny
- E-wydanie „Pulsu Medycyny” i „Pulsu Farmacji”
- Nieograniczony dostęp do kilku tysięcy archiwalnych artykułów
- Powiadomienia i newslettery o najważniejszych informacjach
- Papierowe wydanie „Pulsu Medycyny” (co dwa tygodnie) i dodatku „Pulsu Farmacji” (raz w miesiącu)
- E-wydanie „Pulsu Medycyny” i „Pulsu Farmacji”
- Nieograniczony dostęp do kilku tysięcy archiwalnych artykułów
- Powiadomienia i newslettery o najważniejszych informacjach