Wystartowała III Edycja Konkursu „Mother and Child Startup Challenge”

OPRAC.KL
opublikowano: 28-05-2024, 09:34

Autorzy innowacyjnych pomysłów z całego świata po raz trzeci zmierzą się w prezentacji swoich pomysłów przed najwyższej klasy polskimi ekspertami branżowymi. Już niebawem innowatorzy zaprezentują rozwiązania mające zmieniać przyszłość opieki zdrowotnej dla kobiet i dzieci. Czy tym razem uda się wyłowić rozwiązania, które uzdrowią polski system opieki zdrowotnej i zrewolucjonizują rynek usług medycznych?

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Rusza międzynarodowy konkurs Instytutu Matki i Dziecka na medyczne innowacje.
Rusza międzynarodowy konkurs Instytutu Matki i Dziecka na medyczne innowacje.
Fot. Adobe Stock

Wystartowała III Edycja Konkursu „Mother and Child Startup Challenge”, którego organizatorem polski Instytut Matki i Dziecka wraz z towarzyszącymi mu szpitalami. Inicjatywa łączy państwowe podmioty medyczne i sektor prywatny we wspólnym dziele zrewolucjonizowania usług medycznych. Konkurs ma też za zadanie promować kreatywność oraz wspierać rozwój innowacji z obszaru zdrowia kobiet i dzieci.

W poprzednich edycjach uczestnicy konkursu pochylali się nad kwestiami takimi jak: nadmiar informacji, braki kadrowe czy zbyt krótki czas trwania wizyt lekarskich oraz nad powszechnymi problemami zdrowotnymi, jak rak szyjki macicy czy depresja i zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży.

W ostatnim konkursie aż 51 firm z całego świata konkurowało o możliwość wprowadzenia swoich innowacyjnych pomysłów do sześciu publicznych szpitali na terenie Polski.

Dla kogo konkurs „Mother and Child Startup Challenge”?

W trzeciej edycji konkursu „Mother and Child Startup Challenge” udział mogą wziąć wszystkie podmioty, które wnoszą innowacyjne rozwiązania do obszaru szeroko pojętej opieki zdrowotnej nad kobietami oraz dziećmi. Zgłosić można zarówno innowacje z obszaru diagnostyki, profilaktyki i leczenia chorób kobiecych oraz okresu ciąży i połogu, a także z każdej dziedziny pediatrii oraz te, które mogą usprawnić procesy administracyjno-organizacyjne szpitali.

Uczestnicy po raz kolejny zaprezentują swoje pomysły i produkty przed wybitnymi autorytetami medycznymi i ekspertami z dziedziny biznesu. Dla startupów to niepowtarzalna okazja do uzyskania wsparcia finansowego, mentoringu oraz możliwości rozwoju swojej działalności. Dla większych firm - możliwość przedstawienia i przetestowania opracowanych rozwiązań w środowisku placówki medycznej.

Wartością dodaną są powstające raporty dotyczące zgłoszonych w konkursie innowacji. Zawarte w nich informacje stanowią cenną bazę wiedzy dla personelu medycznego i innowatorów z całego świata.

Innowacje, które realnie działają

Zwycięskie rozwiązania wyłonione w poprzednich edycjach są już z powodzeniem stosowane i odmieniają oblicze opieki medycznej, nie tylko w Polsce.

W pierwszej edycji największą uwagę przykuły dwa projekty. Pierwszym był system CarnaLife Holo, opracowany przez krakowską firmę MedApp S.A., który umożliwia specjalistom medycznym oglądanie danych diagnostycznych w formie hologramu 3D. Lekarze wyposażeni w gogle HoloLens mogą zobaczyć struktury anatomiczne, tkanki miękkie, kości i naczynia krwionośne. Technologia ma potencjał na poziomie światowym ze względu na wykorzystanie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości do operacji pediatrycznych. Rozwiązanie jest z powodzeniem stosowane w polskich szpitalach.

– W Klinice Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Dzieci i Młodzieży przeprowadziliśmy dotychczas 11 zabiegów z wykorzystaniem technologii mieszanej rzeczywistości (AR- augmented reality) firmy MedApp. Porównanie szczegółów anatomicznych u pacjenta z obrazem holograficznym pozwoliło mi na precyzyjne preparowanie i radykalne usunięcie operowanych zmian nowotworowych. W Instytucie Matki i Dziecka do tej pory okulary mieszanej rzeczywistości były wykorzystywane do bardziej skomplikowanych przypadków medycznych - przekazuje dr n. med. Krzysztof Bronowicki, specjalista chirurgii dziecięcej, specjalista chirurgii onkologicznej z Kliniki Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Dzieci i Młodzieży - Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie.

Drugim zwycięzcą I edycji została firma Infermedica, niedawno wyróżniona w światowym zestawieniu World's Best Digital Health Companies 2024.

Firma opracowała pomocne w procedurze triażu rozwiązanie pod nazwą Symptom Checker stanowiące odpowiedź na powszechny problem pacjentów “autodiagnozujących” swoje objawy w internecie.

Jak mówi dr n. med. Tomasz Maciejewski, dyrektor Instytutu Matki i Dziecka, w którym zwycięskie rozwiązanie zostało wdrożone, Symptom Checker oferuje jasne i zrozumiałe wyjaśnienia dotyczące objawów, co umożliwia pacjentom bardziej świadome podjęcie decyzji dotyczących ich zdrowia.

– Istotne jest w mojej ocenie udostępnianie pacjentom źródeł wiedzy na temat ich objawów zgodnych z aktualną wiedzą medyczną, aby nie bazowali oni na wynikach znalezionych w wyszukiwarkach internetowych. Integracja Infermedica Symptom Checker z naszą stroną internetową przebiegła naprawdę sprawnie - zaznacza.

Główną nagrodę w II Edycji Mother and Child Startup Challenge zdobyły firmy Clebre, Calmsie, TruScreen i Laserobaria2.0_S.

Szczegółowe informacje o zasadach konkursu oraz procesie zgłaszania znajdują się na stronie internetowej: www.mcsc.pl.

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.