Wzorcowy CPR w Krakowie

Jolanta Grzelak-Hodor
opublikowano: 11-05-2009, 00:00

W Krakowie i powiecie krakowskim, gdzie mieszka ponad 1,1 mln osób, działa już numer alarmowy 112 i wzorcowe Centrum Powiadamiania Ratunkowego. System, jeśli się sprawdzi, będzie wdrażany w ten sam sposób w innych regionach kraju.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
CPR w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim to 12 stanowisk (z możliwością rozbudowania do 18 i więcej), obsługiwanych przez dyżurnych strażaków oraz doświadczonych operatorów, którzy przeszli cykl szkoleń w policji, straży pożarnej i pogotowiu.

Wybierając numer 112, uzyskuje się w Krakowie i okolicy połączenie z operatorem uzbrojonym w nowoczesną sieć komputerową. Jego pracę ułatwia nawet specjalna aplikacja „podpowiadająca” pytania, jakie należy zadać, by dowiedzieć się, jak najwięcej o sytuacji. Dane wprowadzane są do standardowego formularza, który drogą elektroniczną natychmiast przekazywany jest do tych służb, których udział jest niezbędny w akcji ratunkowej w konkretnej sytuacji.

Jako pierwsze w Polsce krakowskie centrum ma też możliwość automatycznej lokalizacji telefonów stacjonarnych i komórkowych, z których dzwonią osoby ze zgłoszeniami. W CPR można szybko na elektronicznej mapie zobaczyć miejsce, z jakiego ktoś telefonuje. To pomaga nie tylko w udzieleniu pomocy, lecz również w eliminowaniu fałszywych zgłoszeń (jeśli np. ktoś dzwoni i twierdzi, że widzi pożar na Rynku Głównym w Krakowie, a pracownik centrum wie, że zgłaszający jest w innej części miasta).

Centrum odbiera również zgłoszenia na numer 998. System, jeśli się sprawdzi, będzie wdrażany w ten sam sposób w innych regionach kraju.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Jolanta Grzelak-Hodor

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.