Wzorcowy CPR w Krakowie
W Krakowie i powiecie krakowskim, gdzie mieszka ponad 1,1 mln osób, działa już numer alarmowy 112 i wzorcowe Centrum Powiadamiania Ratunkowego. System, jeśli się sprawdzi, będzie wdrażany w ten sam sposób w innych regionach kraju.
Wybierając numer 112, uzyskuje się w Krakowie i okolicy połączenie z operatorem uzbrojonym w nowoczesną sieć komputerową. Jego pracę ułatwia nawet specjalna aplikacja „podpowiadająca” pytania, jakie należy zadać, by dowiedzieć się, jak najwięcej o sytuacji. Dane wprowadzane są do standardowego formularza, który drogą elektroniczną natychmiast przekazywany jest do tych służb, których udział jest niezbędny w akcji ratunkowej w konkretnej sytuacji.
Jako pierwsze w Polsce krakowskie centrum ma też możliwość automatycznej lokalizacji telefonów stacjonarnych i komórkowych, z których dzwonią osoby ze zgłoszeniami. W CPR można szybko na elektronicznej mapie zobaczyć miejsce, z jakiego ktoś telefonuje. To pomaga nie tylko w udzieleniu pomocy, lecz również w eliminowaniu fałszywych zgłoszeń (jeśli np. ktoś dzwoni i twierdzi, że widzi pożar na Rynku Głównym w Krakowie, a pracownik centrum wie, że zgłaszający jest w innej części miasta).
Centrum odbiera również zgłoszenia na numer 998. System, jeśli się sprawdzi, będzie wdrażany w ten sam sposób w innych regionach kraju.
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: Jolanta Grzelak-Hodor