35 decyzji o przyznaniu świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych
Do Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło już ponad 700 wniosków o przyznanie świadczenia. Do 31 lipca 2024 r. Rzecznik wydał już 35 decyzji, a łączna wartość przyznanych dotychczas świadczeń wynosi ponad 2 mln zł – trafią one do 23 pacjentów oraz 12 osób bliskich.

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych pozwala na uzyskanie rekompensaty finansowej przez osoby, które podczas pobytu w szpitalu doznały uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia lub uległy zakażeniu szpitalnemu. W przypadku śmierci pacjenta o świadczenie mogą ubiegać się członkowie jego rodziny.
Średnia wysokość świadczenia kompensacyjnego to ponad 57 tys. zł. W 27 przypadkach (z 35 z przyznanym świadczeniem) pacjenci lub ich bliscy przyjęli kwoty wyliczone przez Rzecznika. Nikt nie zrzekł się przyznanego świadczenia.
Oto kilka przykładów spraw, w których pacjenci lub ich bliscy otrzymali świadczenia od RPP:
- U pacjentki chorującej na raka odbytnicy przeprowadzona została operacja usunięcia zmian nowotworowych. Podczas zabiegu doszło do zamknięcia moczowodu, czego chirurg nie zauważył. Spowodowało to zablokowanie odpływu moczu z jednej z nerek. Dalszym tego skutkiem była utrata funkcji nerki, wobec czego konieczne okazało się jej usunięcie. Pacjentka otrzymała z tego tytułu ponad 104 000 zł.
- W kolejnej ze spraw, w związku z silnym uciskiem na korzenie nerwowe kręgosłupa pacjent poddał się planowej operacji. Zgoda na zabieg, którą podpisał, była jednak bardzo ogólnikowa. Wskazywała przy tym na inny zakres operacji niż w rzeczywistości został wykonany przez innego lekarza od tego, który rozmawiał z pacjentem o planowanym zabiegu. Operacja nie doprowadziła do prawidłowego odbarczenia korzeni, w efekcie czego dolegliwości bólowe nie ustąpiły. Rzecznik przyznał pacjentowi 50 000 zł.
- Ponad 87 000 zł Rzecznik przyznał pacjentce, której w trakcie operacji chirurgicznej uszkodzone zostało jelito cienkie. Nie zostało to rozpoznane śródoperacyjnie, a przy kolejnym zabiegu, koniecznym ze względu na objawy zapalenia otrzewnej, doszło do kolejnej perforacji jelita. To stwierdzono podczas kolejnej reoperacji. Formularze pisemnych zgód na operacje były ogólnikowe i nie zapewniały zachowania warunków pozwalających na podjęcie przez pacjenta świadomej decyzji dotyczącej sposobu dalszego leczenia.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Chmielowiec: Rzecznik Praw Pacjenta powinien mieć szersze uprawnienia, aby nakładać kary finansowe
Źródło: Puls Medycyny