Finał kampanii “Drugie życie”

  • Monika Wysocka
opublikowano: 18-06-2014, 14:58

Pięć zespołów szkolnych, które przez ostatnich kilka miesięcy realizowało szkolne akcje promujące przeszczepianie narządów otrzymało wyróżnienia. Trzy czeki charytatywne, o wartości 1000 zł każdy, odebrali dziś (18 czerwca) przedstawiciele szkół nagrodzonych w pierwszej edycji kampanii „Drugie życie” w województwie śląskim.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

 

Od marca do czerwca br. członkowie zespołów, które organizowały akcje promujące przeszczepianie narządów w 42 śląskich szkołach ponadgimnazjalnych wymyślali i wprowadzali w życie działania propagujące ideę transplantacji. Od organizatorów akcji uczniowie otrzymali jedynie komplet materiałów promocyjnych: oświadczenia woli, koszulki, plakaty, filmy edukacyjne, broszury, wpinki i naklejki. O tym, jak wyglądała kampania, decydowali sami. Barwne happeningi, specjalne koncerty, inscenizacje teatralne, imprezy sportowe, konkursy plastyczne, spotkania z przedstawicielami władz - to tylko niektóre z działań, jakie uczniowie prowadzili w szkołach i poza nimi, w tym m.in. w urzędach, parafiach czy mediach. Uczestnicy akcji rozdali 40 tys. oświadczeń woli i dotarli do co najmniej 100 tysięcy osób. 

„W pierwszej edycji kampanii "Drugie życie" na Śląsku szkoły uczestniczące w akcji wykazały się dużym zaangażowaniem i pomysłowością w promowaniu idei transplantacji. Spotkałem się z większością szkół osobiście, podczas wykładów prowadzonych dla młodzieży w ramach akcji. Ich działania były nie tylko kreatywne, ale też bardzo odważne. - mówi dr n. med. Wojciech Marcinkowski, główny konsultant medyczny „Drugie życie” i Zastępca Dyrektora Medycznego Fresenius Nephrocare Polska. Pomysłowość, zaangażowanie i zapał uczniów oceniali członkowie Kapituły, w skład której weszli przedstawiciele organizatorów kampanii. Dziś w Auli A3 Wydziału Lekarskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach członkowie Kapituły wręczyli najbardziej zaangażowanym zespołom wyróżnienia i nagrody w wysokości 1000 zł ufundowane przez firmę Fresenius Medical Care Polska. Nagrodzeni uczniowie przekażą pieniądze na wybrane cele charytatywne. 

Przed rozpoczęciem akcji jej uczestnicy mieli okazję wziąć udział w szkoleniu z zakresu wiedzy o transplantacji. Spotkanie było okazją do rozmów na temat przeszczepów ze specjalistami i z chorymi, którym transplantacja uratowała życie. W trakcie szkolenia uczniowie dowiedzieli się wszystkiego, co najważniejsze na temat przeszczepiania narządów, mieli także możliwość konfrontacji własnych opinii ze zdaniem lekarzy. Młodzi ludzie uzyskali informacje, które trudno znaleźć w książkach – specjaliści podzielili się swoimi doświadczeniami w zakresie przygotowywania pacjentów do przeszczepu czy prowadzenia trudnych rozmów z rodzinami osób, których narządy, w związku ze stwierdzoną śmiercią mózgu, ratują życie innych. 

W Polsce na przeszczep czeka dziś ponad 1530 osób. Najwięcej, bo niemal 1000, na transplantację nerek. Czas, który upływa od momentu wpisania na listę oczekujących na transplantację do samej operacji, przekroczył w naszym kraju 11 miesięcy. Dla wielu chorych to za długo. Umierają, nie doczekując nowego narządu.

Kampania „Drugie życie” ruszyła w roku szkolnym 2008/2009 roku. Do dziś, we wszystkich województwach, gdzie była organizowana (kujawsko-pomorskie, lubuskie, łódzkie, małopolskie, warmińsko-mazurskie, wielkopolskie i śląskie), wzięło w niej udział ok. 190 tys. uczniów z blisko 540 szkół. Młodzi ludzie rozdali ponad 590 tys. oświadczeń woli, a zwycięzcy wsparli czekami charytatywnymi kilkadziesiąt osób i instytucji. Od 2010 roku kampania „Drugie życie” w niektórych województwach jest częścią uruchomionego przez Polską Unię Medycyny Transplantacyjnej „Partnerstwa dla Transplantacji”, ogólnopolskiego programu rozwoju przeszczepiania narządów. 

 

 

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: mw

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.