Od 1 września obowiązują nowe, rozszerzone wskazania dla trzech substancji czynnych. Chodzi o leki zawierające:
- denosumab, który będzie refundowany we wskazaniu osteoporoza pomenopauzalna u kobiet w wieku powyżej 60 lat, ze złamaniem osteo-porotycznym, po niepowodzeniu leczenia doustnymi bisfosfonianami, lub przeciwwskazaniami do ich stosowania;
- - rozszerzenie wskazań obejmuje m.in. obniżenie wieku z 65. na 60. rok życia oraz rozszerzenie typu złamań ze złamania szyjki kości udowej lub złamania kręgowego na dowolne złamanie osteoporotyczne;
- - wigabatrynę, która będzie refundowana w leczeniu zespołu Westa;
- - posakonazol, który będzie objęty refundacją w wybranych wskazaniach pozarejestracyjnych, takich jak zespół mielodysplastyczny u dzieci poniżej 18. roku życia przygotowywanych do przeszczepienia komórek krwiotwórczych;
- - przewlekła choroba ziarniniakowa charakteryzująca się wysoką częstością grzybiczych zakażeń narządowych u dzieci poniżej 18. roku życia oraz stan po przeszczepieniu krwiotwórczych komórek macierzystych u dzieci poniżej 18. roku życia — wtórna profilaktyka przeciwgrzybicza.
Aż dla 25 produktów wpłynęły wnioski o skrócenie terminu obowiązywania decyzji refundacyjnych. Dla 5 produktów zawierających 2 substancje czynne wprowadzono urzędowe podwyżki cen zbytu, natomiast dla 35 substancji czynnych (77 produktów) wynegocjowano obniżki od 1 grosza do 116,10 złotych.
Od września pacjenci mają dostęp do nowego programu lekowego „Leczenie pierwotnych niedoborów odporności u pacjentów dorosłych”, w którym dostępne będą leki zawierające immunoglobuliny ludzkie podawane dożylnie oraz podskórnie. Program dedykowany jest pacjentom, którzy dotychczas korzystali z programu „Leczenie pierwotnych niedoborów odporności u dzieci” i ukończyli 18. rok życia, a także pozostałym dorosłym pacjentom spełniającym kryteria.
Zmiany nastąpiły również w już obowiązujących programach lekowych, m.in.:
— w programie „Leczenie stwardnienia rozsianego” zniesiony został ograniczony czas trwania terapii z wykorzystaniem leków Rebif oraz Extavia;
— w programie „Leczenie spastyczności kończyny górnej po udarze mózgu z użyciem toksyny botulinowej typu A” dodany został nowy lek zawierający toksynę botulinową;
— w programie „Leczenie mięsaków tkanek miękkich” refundacją objęto lek sunitynib, dzięki czemu możliwe będzie leczenie mięsaka pęcherzykowatego w stadium miejscowego zaawansowania lub uogólnienia w sytuacji, gdy radykalne leczenie chirurgiczne jest niemożliwe.
Rozszerzone zostały wskazania refundacyjne dla leków:
posakonazol (1 kod EAN) o następujące wskazania pozarejestracyjne: ostra białaczka limfoblastyczna wysokiego ryzyka u dzieci poniżej 18. roku życia; nawrót ostrej białaczki limfoblastycznej u dzieci poniżej 18. roku życia oraz nawrót ostrej białaczki szpikowej u dzieci poniżej 18. roku życia;
interferonu alfa-2a (3 kody EAN) w zakresie leczenia guzów złośliwych z komórek tucznych.
Ponadto refundacją w ramach katalogu chemioterapii objętych zostało kolejnych 8 produktów zawierających imatynib, które dostępne będą we wskazaniu leczenie pacjentów z ostrą białaczka limfoblastyczną z udokumentowaną obecnością chromosomu Filadelfia. Uporządkowano zakres refundacji dla gemcytabiny, rozszerzając wskazania o leczenie nowotworów złośliwych innych i nieokreślonych części dróg żółciowych, nowotworów złośliwych nerki wywodzących się z kanalików zbiorczych oraz raków ze zróżnicowaniem mięsakowatym i mięsaków gładkokomórkowych trzonu macicy.
Ponadto do refundacji w ramach programów lekowych i chemioterapii weszły nowe produkty zawierające: bosentan (3 kody EAN), kapecytabinę (2 kody EAN).
Komentując nowe wykazy refundacyjne, Związek Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA podkreśla, że to kolejna, już trzecia lista, na którą wprowadzono zaledwie jedną nowoczesną molekułę.
Jak wylicza INFARMA, odsetek nakładów NFZ na innowacyjne terapie, pomimo obserwowanego wzrostu, jest nadal na zbyt niskim poziomie. Do końca kwietnia płatnik wydał na ten cel 88,4 mln zł, co stanowiło zaledwie 2,7 proc. wszystkich kosztów poniesionych na refundację. Organizacja zwraca również uwagę na praktykę przyjętą przez Departament Polityki Lekowej MZ, który nie uzgadnia merytorycznej treści programów lekowych.
„Obawiamy się, że wyżej opisany instrument zaczyna być wykorzystywany w celu pomniejszenia roli proceduralnych przepisów ustawy dotyczących podstaw wydawania decyzji refundacyjnych i może stać się skróconą drogą do odmów refundacji leków innowacyjnych, bo tylko takie mogą być finansowane w ramach tego typu programów. W konsekwencji polscy pacjenci będą mieli utrudniony dostęp do leków innowacyjnych, które nie będą w wystarczającym stopniu włączane do programów leków” — stwierdzają władze INFARMY.