Blisko 1,3 mld dolarów to według szacunków Eli Lilly średnia kwota potrzebna do wprowadzenia na rynek nowej molekuły. Według wyliczeń magazynu Forbes inne koncerny inwestują znacznie większe kwoty.
Ten artykuł czytasz w
ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Opracowując statystyki redakcja Forbesa bazowała na wydatkach na prace badawczo-rozwojowe koncernów farmaceutycznych notowanych na giełdzie i podzieliła je na średnią liczbę leków zatwierdzonych przez amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków (FDA). Według tych wyliczeń, najwięcej kosztów przy wprowadzaniu nowych molekuł ponosi AstraZeneca – średnio dla każdego nowego leku jest to około 12 mld dolarów. Natomiast w przypadku koncernu Novartis koszt opracowania i wyprodukowania jednego leku innowacyjnego to wydatek rzędu 4 mld dolarów.
Głównym powodem wysokich kosztów jest konieczność prowadzenia zakrojonych na szeroką skalę badań klinicznych. Nie dziwi zatem fakt, iż duże koncerny farmaceutyczne zaczynają baczniej zwracać uwagę na wydajność działów R&D.;