Krajowa Sieć Onkologiczna dopiero w 2025. Leszczyna: nasi poprzednicy uważali, że rzeczywistość zmienią samym napisaniem ustawy

MJM, KL
opublikowano: 29-01-2024, 09:42

Krajowa Sieć Onkologiczna miała działać od 1 kwietnia 2024 r. Jednak zgodnie z zapisami opublikowanej właśnie nowelizacji ustawy o KSO, ruszy ona z rocznym opóźnieniem - 1 kwietnia 2025 r. - Gdybyśmy wdrożyli ją w tym roku, to 7 tys. pacjentów by wypadło poza sieć - przekonuje minister zdrowia Izabela Leszczyna.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Krajowa Sieć Onkologiczna z rocznym opóźnieniem.
Krajowa Sieć Onkologiczna z rocznym opóźnieniem.
iStock

26 stycznia opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej. Zgodnie z założeniami dokumentu dojdzie do przesunięcia o rok - do 1 kwietnia 2025 - terminu w jakim miała ruszyć Krajowa Sieć Onkologiczna.

Minister zdrowia Izabela Leszczyna w programie „Tłit” WP wyjaśniała, skąd ta zmiana.

KSO miała działać od 1 kwietnia 2024 r. Nie będzie

Minister Leszczyna pytana o przesunięcie terminu wdrożenia nowego modelu zarządzania opieką nad chorymi onkologicznie, który pierwotnie miał ruszyć już w kwietniu tego roku, stwierdziła, że jej poprzednicy uważali, że “rzeczywistość zmienią samym napisaniem ustawy”.

– To, że zapiszemy w ustawie, że powstaje sieć onkologiczna, że ma trzy poziomy referencyjności, wyspecjalizowane ośrodki z najlepszą kadrą, a pacjent będzie dostawał najlepszą chemioterapię, to są bardzo dobre pomysły. Zrobimy to. Problem polega na tym, że ustawa weszła w życie w marcu 2023 r., a do jesieni wszyscy o niej zapomnieli. Powołano tylko Krajową Radę Onkologiczną. Gdybyśmy to wprowadzili tak, jak jest zapisane w ustawie, to ok. 7 tys. pacjentów by wypadło poza sieć – tłumaczyła.

Jak podkreśliła, resort zdrowia pracuje nad wdrożeniem sieci, ale chce by ona naprawdę objęła wszystkich pacjentów.

– Żeby nie wykluczać całych regionów Polski i nie zmniejszać dostępności. Zostałam ministrem po to, żeby zwiększać dostęp do lekarzy, a to nie jest łatwe zadanie, bo mamy za mało specjalistów. Tym kapitałem ludzkim, jaki mamy w medycynie, musimy jak najlepiej zarządzić – tłumaczyła minister przesunięcie terminu, w jakim ma ruszyć Krajowa Sieć Onkologiczna.

Jak czytamy w projekcie, celem projektowanej ustawy jest taka zmiana ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej, “która umożliwi właściwe i efektywne wdrożenie ustawy o KSO, tak by nie zagrażało to bezpieczeństwu zdrowotnemu pacjentów”.

“Konieczne są zmiany w zakresie terminów pierwszej kwalifikacji podmiotów leczniczych na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej Krajowej Sieci Onkologicznej, zwanej dalej „KSO”, oraz wdrażania elementów KSO, celem dostosowania rozwiązań ustawowych do etapu prac oraz możliwości wdrożenia rozwiązań określonych w ustawie o KSO, w szczególności w zakresie centralnej e-rejestracji oraz przekazywaniu danych o sprawowanej opiece onkologicznej do systemu KSO“.

Onkologia
Ekspercki newsletter z najważniejszymi informacjami dotyczącymi leczenia pacjentów onkologicznych
ZAPISZ MNIE
×
Onkologia
Wysyłany raz w miesiącu
Ekspercki newsletter z najważniejszymi informacjami dotyczącymi leczenia pacjentów onkologicznych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych jest Bonnier Healthcare Polska.

KSO - istota rozwiązań planowanych w projekcie

Projektowana ustawa wprowadza zmianę w zakresie terminu przeprowadzenia pierwszej kwalifikacji na dany poziom zabezpieczenia opieki onkologicznej KSO, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o KSO, określonego w art. 56 ust. 2 ustawy o KSO, przez przesunięcie go do dnia 31 marca 2025 r.

“Przesunięcie terminu pierwszej kwalifikacji pozwoli Narodowemu Funduszowi Zdrowia na rzetelną weryfikację podmiotów wykonujących działalność leczniczą udzielających świadczeń opieki onkologicznej pod względem szczegółowych kryteriów warunkujących przynależność tych podmiotów do poziomu zabezpieczenia opieki onkologicznej KSO, natomiast podmiotom zapewni niezbędny czas na przygotowanie zasobów kadrowych, organizacyjnych i ustalenie zasad przepływu informacji pomiędzy nimi“ - czytamy.

Zaznaczono, że kolejnym ważnym elementem KSO wymagającym zmian prawnych i technicznych jest wdrożenie centralnej infolinii umożliwiającej zapisanie pacjentów na świadczenia onkologiczne, co z kolei wymaga korzystania przez placówki KSO z narzędzia umożliwiającego centralne prowadzenie grafików przyjęć dostępnych dla konsultantów ww. infolinii. Uruchomienie jednak infolinii w tym zakresie wymaga korzystania przez podmioty wchodzące w skład KSO z narzędzia umożliwiającego centralne prowadzenie grafików przyjęć dostępnych dla konsultantów ww. infolinii.

“W tym zaś przypadku brakuje podstawy prawnej do wdrożenia centralnej e-rejestracji. Do chwili obecnej nie została bowiem przeprowadzona kompleksowa zmiana ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie zasad prowadzenia list oczekujących na udzielenie świadczenia, funkcjonowania tzw. „centralnej e-poczekalni” oraz możliwości przetwarzania danych osobowych w systemie centralnym, który wymaga wykreowania na poziomie ustawowym. W związku z powyższym niezbędne jest, aby art. 20 ust. 2, 4 i 5 ustawy o KSO wszedł w życie z dniem 1 lipca 2025 r., co umożliwi przyjęcie odpowiednich zmian prawnych w zakresie centralnej e-rejestracji“- czytamy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Krajowa Sieć Onkologiczna: podmioty muszą poprawić jakość, organizację pracy

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.