Nie ma zwrotu leków przy sprzedaży wysyłkowej
Apteki prowadzące sprzedaż wysyłkową mają obowiązek informować pacjentów o możliwości odstąpienia od umowy. Nałożenie tego obowiązku nie jest jednak równoznaczne z przyznaniem pacjentom nadzwyczajnych uprawnień do zwracania nabytych leków. Zasada, że lek prawidłowo wydany z apteki może zostać zwrócony tylko z powodu wady jakościowej, pozostaje w mocy także w odniesieniu do sprzedaży wysyłkowej.
Ta sama ustawa zastrzega jednak, że prawo to nie przysługuje w stosunku do świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone. Do takich świadczeń należy wydawanie leków. Prawo farmaceutyczne stanowi jednoznacznie, że produkty lecznicze i wyroby medyczne wydane z apteki nie podlegają zwrotowi.
W tym świetle omawiany przepis okazuje się pozbawiony ratio legis. Po co informować pacjentów o możliwości, której nie mają? Ten sam zarzut można wystosować w odniesieniu do przepisu, który zobowiązuje do unieszkodliwienia zwróconego produktu. Tym bardziej, że takie rozwiązanie ewidentnie godzi w interes apteki prowadzącej sprzedaż wysyłkową, narażając ją na niczym nieuzasadnione straty. Przepisy rozporządzenia, które jest aktem prawnym niższego rzędu, nie mogą nakładać na aptekarzy obowiązków wykraczających poza ustawę o ochronie praw konsumenta i wbrew Prawu farmaceutycznemu. Wobec tego rzecznik praw obywatelskich wystąpił do ministra zdrowia o zmianę tych przepisów.
PODSTAWA PRAWNA
1) § 3 pkt 8 i § 8 ust. 1 rozporządzenia ministra zdrowia z 14 marca 2008 r. w sprawie wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych wydawanych bez przepisu lekarza (Dz.U. nr 60, poz. 374);
2) art. 96 ust. 5 Prawa farmaceutycznego;
3) art. 10 ust. 3 pkt 5 ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. nr 22, poz. 271 ze zm.).
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: Sławomir Molęda