NIK z kontrolą w lubelskich szpitalach. Są zawiadomienia do prokuratury
Czy szpitale w województwie lubelskim prawidłowo i gospodarnie wydawały środki na zakup sprzętu medycznego oraz na jego utrzymanie? Odpowiedzi na to pytanie szuka NIK. Kontrolerzy Izby weszli do 5 szpitali i już przygotowali pierwsze zawiadomienia do prokuratury.

Delegatura NIK w Lublinie kontrolą objęła pięć szpitali: Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Lublinie oraz SP ZOZ w Lubartowie, Kraśniku, Łukowie i w Krasnymstawie.
Skontrolowane lecznice podejmowały w latach 2021-2023 działania zmierzające do zwiększenia dostępności i jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych poprzez pozyskanie nowoczesnego sprzętu i aparatury medycznej. Inspektorzy NIK w trakcie swoich prac w podmiotach tych stwierdzili jednak liczne naruszenia przepisów prawa i regulacji wewnętrznych, które dotyczyły gospodarowania sprzętem medycznym, jego ewidencjonowania i inwentaryzowania.
Co ustalili kontrolerzy NIK?
Jak wyjaśnia Izba głównym celem kontroli było ustalenie czy szpitale w województwie lubelskim prawidłowo i gospodarnie wydawały środki na zakup sprzętu medycznego oraz na jego utrzymanie. Sprawdzano także, czy umowy zawierane przez szpitale należycie zabezpieczały interes zamawiającego i czy egzekwowano postanowienia w nich zawarte. W kontroli uwzględniono także kwestie związane z nieodpłatnym przyjmowaniem do użytkowania sprzętu medycznego, stanem tego sprzętu, rzetelnością dokumentacji eksploatacyjnej, udostępnianiem urządzeń podmiotom zewnętrznym, jak również wycofywaniem ich z eksploatacji. Natomiast w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim kontrolerzy NIK sprawdzali, czy działania wojewody podejmowane w latach 2020-2023 w zakresie pozyskiwania, rozdysponowania i relokacji sprzętu i aparatury medycznej były prawidłowe, gospodarne i rzetelne.
W szpitalach nie wykorzystywano części sprzętu i aparatury medycznej o wartości ponad 2,3 mln zł
W SP ZOZ w Lubartowie stwierdzono liczne naruszenia przepisów prawa i regulacji wewnętrznych dotyczących gospodarowania sprzętem medycznym. Z naruszeniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych zakupiono trzy aparaty USG oraz bez wymaganych zgód Zarządu Powiatu sprzedano pięć ambulansów. Ponadto nie przeprowadzono inwentaryzacji środków trwałych oraz wystąpiły przypadki nieujęcia posiadanego sprzętu medycznego w księgach rachunkowych.
Z kolei w WSS w Lublinie kontrolerzy stwierdzili istotne naruszenia przepisów prawa i regulacji wewnętrznych w zakresie ewidencjonowania oraz inwentaryzowania sprzętu, co świadczyło o niedostatecznym nadzorze nad posiadanym przez tę jednostkę majątkiem. Nieprawidłowo ewidencjonowano przychód i rozchód środków trwałych, nie przeprowadzono także inwentaryzacji obcych środków trwałych oddanych WSS w użytkowanie.
Z ustaleń kontroli wynika również, że w SP ZOZ w Lubartowie i Łukowie w ogóle nie wykorzystywano części sprzętu i aparatury medycznej otrzymanej w celu zapobiegania i zwalczania epidemii COVID-19 (dotyczyło to przechowywanego w magazynie sprzętu o łącznej wartości ponad 2,3 mln zł, otrzymanego nieodpłatnie z Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych). Szpitale te nie poinformowały o posiadanych nadwyżkach sprzętu.
NIK: wojewoda lubelski nierzetelnie sprawował nadzór nad sprzętem medycznym o wartości ponad 100 mln zł
Kontrolerzy NIK uznali, że wojewoda lubelski pozyskiwał i przekazywał podmiotom sprzęt medyczny z rezerw strategicznych, zapewniając poprawę wyposażenia służącego ratowaniu życia i zdrowia mieszkańców. NIK negatywnie oceniła jednak jego działania w zakresie sposobu rozdysponowania i ewidencjonowania sprzętu medycznego, pochodzącego z rezerw strategicznych lub stanowiącego mienie ruchome po zlikwidowanym szpitalu tymczasowym.
– Nierzetelnie prowadzono ewidencję oraz nienależycie dokumentowano przekazywanie szpitalom sprzętu i aparatury medycznej, zarówno pochodzącej z RARS, jak i zakupionej przez LUW. W trakcie kontroli NIK urząd nie był w stanie wykazać ilości, rodzaju i wartości pozyskanego sprzętu medycznego, nie dysponował też takimi danymi w zakresie sprzętu przekazanego do podmiotów leczniczych. Na podstawie danych z RARS kontrolerzy NIK ustalili, iż wartość sprzętu udostępnionego wojewodzie lubelskiemu z rezerw strategicznych przekraczała zaś 105,3 mln zł netto. Brak ewidencji sprzętu i stosownej dokumentacji na okoliczność jego przekazywania uniemożliwiał sprawowanie rzetelnego nadzoru nad mieniem publicznym - wskazuje w raporcie Izba.
Wnioski po kontroli lubelskich szpitali
W wystąpieniach pokontrolnych sformułowano łącznie 48 wniosków pokontrolnych. Delegatura NIK w Lublinie monitoruje wnioski pozostające w realizacji, które dotyczą w szczególności podjęcia konkretnych działań zmierzających do zapewnienia właściwego nadzoru nad mieniem, chodzi m.in. o:
- przeprowadzenie przez LUW kompletnej ewidencji aparatury medycznej, pozwalającej na ustalenie liczby i wartości sprzętu pozyskanego i rozdysponowanego do podmiotów leczniczych;
- rozliczenie przez LUW inwentaryzacji aparatury medycznej;
- przeprowadzenie i rozliczenie przez SP ZOZ w Lubartowie inwentaryzacji sprzętu medycznego (z uzyskiwanych przez Delegaturę NIK w Lublinie na bieżąco informacji wynika, że przeprowadzona na wniosek NIK inwentaryzacja wykazała nadwyżki i niedobory, które są aktualnie wyjaśniane);
- prowadzenie przez WSS w Lublinie inwentaryzacji obcych środków trwałych oraz zapewnienie należytej kontroli nad wyposażeniem szpitala, poprzez jego inwentaryzację oraz ewidencjonowanie na jednolitych zasadach.
W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami NIK skierowała dwa zawiadomienia do prokuratury związane ze stwierdzeniem w SP ZOZ w Lubartowie. Chodzi o nieprawidłowości w zakresie postępowań przetargowych oraz nierzetelności danych w księgach rachunkowych
Izba skierowała również do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych trzy zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych w związku z zaniechaniem przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych (SP ZOZ w Lubartowie), niezłożeniem przez pracowników szpitala oświadczeń o braku okoliczności wyłączających z postępowania o zamówienie publiczne (SP ZOZ w Lubartowie) oraz dopuszczeniem do zapłaty odsetek w związku z nieterminową płatnością (SP ZOZ w Kraśniku).
Jak informuje Izba analizowany pod kątem dalszych działań jest materiał dowodowy z kontroli WSS w Lublinie dotyczący nierzetelnego prowadzenia ksiąg rachunkowych, niekompletnych danych w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego oraz nieprawidłowości w zakresie inwentaryzacji.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Lekarz pracował średnio 14 godzin na dobę. Raport NIK o pozornym outsourcingu w szpitalach
Źródło: Puls Medycyny