NIL chce sprawdzić jakość i warunki kształcenia lekarzy w Polsce
Naczelna Izba Lekarska przygotowała ankietę, w której zwraca się do uczelni prowadzących kierunki medyczne z pytaniami dotyczącymi warunków i wyników kształcenia przyszłych lekarzy.

Informacje zebrane dzięki ankietom mają być cennym materiałem w toku prac analitycznych prowadzonych obecnie przez Komisję Kształcenia Medycznego i inne gremia robocze NRL. Pozwolą również na sformułowanie wniosków dotyczących potrzeb i pożądanych kierunków rozwoju systemu kształcenia przed-dyplomowego kadr medycznych.
Ankieta jest dobrowolna, a jej wyniki zostaną opublikowane
„Celem ankiety jest także wychwycenie tych uczelni, które kształcą lekarzy pomimo niewystarczająco rozbudowanej bazy naukowo-dydaktycznej, tj. nie są przygotowane sprzętowo, nie posiadają własnego prosektorium, a niedobory w szeregach kadry akademickiej nie pozwalają na optymalne przygotowanie studentów do zawodu – podkreślił Damian Patecki, przewodniczący Komisji Kształcenia NRL.
Liczba studentów i kadra naukowo-dydaktyczna
W ankiecie Naczelna Izba Lekarska pyta m.in. o to ilu studentów poszczególnych roczników akademickich kształci uczelnia na kierunku lekarskim i lekarsko dentystycznym, ilu studentów wchodzi w skład grupy studenckiej itp. Ale samorząd interesuje również liczba nauczycieli akademickich zatrudnionych na uczelni, ich wymiar czasu pracy oraz wskazanie podstawowego miejsca pracy każdego z wykładowców oraz ich stopnie naukowe i dorobek.
Baza dydaktyczna w zakresie nauk podstawowych
W ankiecie NIL pyta również czy uczelnia dysponuje własną bazą dydaktyczną w zakresie nauk podstawowych oraz czy prowadzi działania modernizacyjne w tym zakresie. Które przedmioty kliniczne są nauczane w oparciu o własną bazę dydaktyczną, a które w oparciu o tzw. bazę obcą i jaka jest łączna liczba łóżek szpitalnych dostępnych dla celów dydaktycznych.
NIL oceni efekty kształcenia
Samorząd lekarski chce również wiedzieć ilu studentów nie uzyskało promocji na kolejny rok akademicki oraz jakie były wyniki poszczególnych egzaminów, np.: z anatomii, histologii czy fizjologii.
Uczelnie, które rozpoczęły kształcenie na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym w roku akademickim 2021/22 proszone są o podanie danych za bieżący rok akademicki. Nowe uczelnie, które rozpoczną kształcenie na kierunku lekarskim w roku akademickim 2023/2024 proszone są o podanie planowanych danych.
Pełna ankieta jest dostępna tutaj.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Niedzielski: wspólnie z uniwersytetami medycznymi wypracowujemy nowy standard kształcenia
Niedzielski: poziom kształcenia weryfikuje lekarski egzamin końcowy
Źródło: Puls Medycyny