Rośnie liczba zgłoszeń do Rzecznika Praw Pacjenta
Liczba spraw zgłaszanych do Rzecznika Praw Pacjenta znacznie wzrosła w pierwszym półroczu bieżącego roku i wyniosła 37 963. Pacjenci najczęściej zgłaszali długie oczekiwanie na świadczenia medyczne oraz trudności z dostępem do dokumentacji medycznej.
W ocenie Krystyny Kozłowskiej, rzecznika praw pacjenta, problemy biorą się m.in. z tego, że świadczeniodawcy nie przestrzegają ustawowego zapisu o prawie pacjentów do informacji. Najwięcej problemów pojawia się w POZ, gdzie zgłoszenia dotyczą zarówno przedłużającego się czasu oczekiwania na świadczenia, jak też złych warunków, w których pacjenci są zmuszeni do oczekiwania na wizytę. Wielu skargom można byłoby zapobiec dzięki lepszej organizacji udzielania świadczeń. Z kolei relacje pacjent-lekarz, choć nadal dalekie od ideału, systematycznie ulegają poprawie. Dla porównania w całym ubiegłym roku zgłoszono 65 tysięcy spraw.
Zdaniem K.Kozłowskiej rosnąca liczba zgłoszeń związana jest z tym, że pacjenci są coraz bardziej świadomi swoich praw i lepiej wiedzą, w jaki sposób mogą zgłosić problemy, z którymi się zetknęli.
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: KJ