Samorząd aptekarski za utrzymaniem zakazu reklam

EG/NIA
opublikowano: 26-04-2024, 10:19

Należy istotnie podwyższyć kary pieniężne za naruszania przepisów zakazujących reklamy apteki - uważa Naczelna Izba Aptekarska.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
W podjętej uchwale Naczelna Rada Aptekarska podkreśla, że zakaz reklamy powinien zostać utrzymany.
W podjętej uchwale Naczelna Rada Aptekarska podkreśla, że zakaz reklamy powinien zostać utrzymany.
Fot. Adobe Stock

24 kwietnia Naczelna Rada Aptekarska podjęła uchwałę dotyczącą zakazu reklamy aptek, punktów aptecznych i placówek obrotu pozaaptecznego, informowania o ich działalności oraz informowania przez farmaceutów o wykonywaniu zawodu, w tym poza aptekami i punktami aptecznymi.

Każdą informację dotyczącą apteki przed jej rozpowszechnieniem musi zaakceptować kierownik

To odpowiedź na skargę przeciwko Polsce, którą do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej złożyła Komisja Europejska. Skargę złożono w marcu 2024 roku. Dotyczy ustawy Prawo farmaceutyczne, a konkretnie obowiązującego zakazu reklamy.

W podjętej uchwale Naczelna Rada Aptekarska podkreśla, że zakaz reklamy powinien zostać utrzymany. Zdaniem samorządu należy precyzyjnie określić informacje, które będą mogły być rozpowszechniane przez apteki, punkty apteczne oraz placówki obrotu pozaaptecznego oraz sposobu rozpowszechniania tych informacji.

“W ustawie o zawodzie farmaceuty należy unormować zasady i warunki rozpowszechniania przez farmaceutę informacji o rodzaju lub zakresie świadczeń, usług, zadań lub czynności realizowanych przez farmaceutów, w tym przez farmaceutów wykonujących zawód w aptece lub punkcie aptecznym. Należy przyjąć zasadę, że każda informacja dotycząca apteki i punktu aptecznego lub ich działalności, niezależnie od podstawy prawnej jej rozpowszechniania, musi być – przed rozpoczęciem rozpowszechniania – zatwierdzona przez kierownika apteki lub punktu aptecznego w zakresie treści, formy, sposobu oraz okresu rozpowszechniania” - podkreśla NIA.

Według NIA każda informacja dotycząca apteki i punktu aptecznego lub ich działalności, niezależnie od podstawy prawnej jej rozpowszechniania, musi zawierać określenie:

  • apteki lub punktu aptecznego, których dotyczy,
  • podmiotu uprawnionego do jej rozpowszechniania,
  • daty oraz okresu, na jaki została zatwierdzona przez kierownika właściwej apteki lub punku aptecznego.

“Należy istotnie podwyższyć kary pieniężne za naruszania przepisów zakazujących reklamy apteki, punktu aptecznego, placówki obrotu pozaaptecznego lub ich działalności, a także wprowadzić kary pieniężne za naruszanie przepisów dotyczących rozpowszechniania informacji dotyczących aptek, punktów aptecznych, placówek obrotu pozaaptecznego oraz ich działalności.

Prawo w medycynie
Newsletter przygotowywany przez radcę prawnego specjalizującego się w zagadnieniach prawa medycznego
ZAPISZ MNIE
×
Prawo w medycynie
Wysyłany raz w miesiącu
Newsletter przygotowywany przez radcę prawnego specjalizującego się w zagadnieniach prawa medycznego
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych jest Bonnier Healthcare Polska.

Według samorządu należy wprowadzić normę, że farmaceuta ma prawo rozpowszechniać informację o wykonywaniu zawodu farmaceuty, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  • cel, treść, forma lub sposób rozpowszechniania informacji o wykonywaniu zawodu farmaceuty nie mają cech reklamy;
  • wypełnione są szczegółowe wymagania dotyczące informacji o wykonywaniu zawodu farmaceuty (informacja: jest prawdziwa, obiektywna, dokładna, kompletna i rzetelna;
  • rozpowszechniana jest wyłącznie przez farmaceutę, którego dotyczy; dotyczy wyłącznie rodzaju lub zakresu świadczeń, usług, zadań lub czynności realizowanych przez farmaceutów;
  • nie stanowi równocześnie jakiejkolwiek reklamy, w szczególności podmiotów prowadzących obrót produktami leczniczymi; jest zgodna z prawem i dobrymi obyczajami;
  • nie narusza godności zawodu farmaceuty i tajemnicy zawodowej; przedstawiona jest w sposób pozwalający wyraźnie odróżnić ją od pozostałych informacji, w zrozumiałej i łatwo dostępnej formie, jasnym, prostym i neutralnym językiem;
  • nie narusza zasad etyki i deontologii zawodowej określonych na podstawie art. 37 pkt 1 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich; zawiera czytelną adnotację określającą farmaceutę, którego dotyczy, oraz datę i okres, na jaki została zatwierdzona);
  • na wniosek farmaceuty, rada okręgowej izby aptekarskiej, której jest członkiem zatwierdziła w formie decyzji treść, formę, sposób oraz okres rozpowszechniania informacji o wykonywaniu zawodu farmaceuty.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Sieć aptek pozywa Polskę. Chodzi o Aptekę dla Aptekarza

Źródło: Puls Farmacji

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.