Test "rodzynki" dla najmłodszych
Prosta metoda wykorzystująca rodzynkę i kubek pozwala ocenić, jak 20-miesięczne dziecko będzie sobie radziło z nauką 7 lat później. Badanie z jej użyciem pokazało, że wcześniaki radzą sobie gorzej.
Sposób ten opisują uczeni z University of Warwick. Ich publikacja opiera się na danych, jakie uzyskano w niemieckim badaniu z udziałem 558 dzieci, rozpoczętym w 1985 roku i trwającym do dzisiaj.
Kiedy dzieci miały 20 miesięcy, przeprowadzono im pomysłowy test. Po krótkim treningu, zadaniem maluchów było powstrzymanie się od zjedzenia rodzynki schowanej pod nieprzezroczystym kubkiem - mogły po nią sięgnąć dopiero po 60 sekundach, po zezwoleniu przez prowadzącego.
Test ten sprawdzał samokontrolę i jak się okazało, jego wyniki znalazły odzwierciedlenie w możliwościach intelektualnych dzieci w wieku 8 lat. Sprawdzano m.in. zdolności matematyczne i językowe. Te dzieci, które dłużej potrafiły powstrzymać się od zjedzenia rodzynki, lepiej radziły sobie w późniejszym wieku.
Przy okazji badanie pokazało dodatkową zależność. Większe kłopoty z samokontrolą i późniejszą nauką miały wcześniaki. Im krótszy był okres ciąży, tym większe były problemy z samokontrolą, późniejszą koncentracją uwagi i możliwościami intelektualnymi.
"Prosta, pięciominutowa gra z rodzynką to obiecujące, nowe narzędzie do oceny i przewidywania umiejętności kontrolowania uwagi i możliwości nauki u wcześniaków oraz dzieci urodzonych o czasie" - mówi kierujący badaniem prof. Dieter Wolke. "Wyniki wskazują także na możliwość zorganizowania wczesnej pomocy w przypadku dzieci urodzonych przed terminem" - tłumaczy uczony.
<< Publikacja
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: MAT