Komisja Europejska wnosi skargę do TSUE przeciwko Polsce. Chodzi o zakaz reklamy aptek

IK/ec.europa.eu
opublikowano: 17-07-2023, 12:12

Komisja Europejska 14 lipca 2023 r. podjęła decyzję o skierowaniu sprawy przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości UE w związku z zakazem reklamy aptek i ich działalności na podstawie polskiego Prawa farmaceutycznego.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
KE wniosła skargę przeciwko Polsce dotyczącą zakazu reklamy aptek.
KE wniosła skargę przeciwko Polsce dotyczącą zakazu reklamy aptek.
Adobe Stock

Przypomnijmy, że zgodnie z polskim prawem apteki mogą przekazywać społeczeństwu jedynie ograniczone informacje dotyczące ich lokalizacji i godzin otwarcia. W związku z tym nie mogą korzystać z internetu ani innych elektronicznych i nieelektronicznych środków na potrzeby komunikacji handlowej.

PRZECZYTAJ TAKŻE: 50 tys. zł za naruszenie zakazu reklamy aptek. WIF: promocja mailingowa objęła 103 apteki

Farmaceuci powinni móc promować swoją działalność

Zgodnie natomiast z dyrektywą o handlu elektronicznym członkowie zawodów regulowanych, tacy jak farmaceuci, powinni mieć możliwość korzystania z usług społeczeństwa informacyjnego w celu promowania swojej działalności.

Zarówno dyrektywę o handlu elektronicznym, jak i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie temu, aby przepisy krajowe nakładały ogólny i całkowity zakaz reklamy aptek i ich działalności. Stanowisko to potwierdził również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Wyroby medyczne: Komisja Europejska wydłuża termin na certyfikację

Całkowity zakaz reklamy aptek nie jest uzasadniony

Komisja uważa, że polskie prawo narusza dyrektywę o handlu elektronicznym, a także art. 49 i art. 56 TFUE, ponieważ całkowity zakaz nie jest uzasadniony i nie jest proporcjonalny w kontekście interesu zdrowia publicznego. „Chociaż można pozostawić pewne niezbędne ograniczenia, aby zapobiec praktykom marketingowym, które mogłyby mieć negatywny wpływ na zdrowie publiczne, całkowity zakaz reklamy hamuje konkurencyjność rynku i stanowi przeszkodę w rozwoju i promowaniu nowoczesnych usług, które mogą przynieść bezpośrednie korzyści pacjentom” - twierdzi KE.

Komisja początkowo skierowała do Polski wezwanie do usunięcia uchybienia w styczniu 2019 roku, a następnie uzasadnioną opinię w lipcu 2020 roku. Ponieważ Komisja uważa, że Polska nadal narusza przepisy UE, postanowiła skierować sprawę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Źródło: Puls Farmacji

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.