KSO 2.0, czyli nowelizacja ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej. Jakich zmian można się spodziewać i kiedy?

opublikowano: 03-09-2024, 15:01

Resort zdrowia pracuje nad nowelizacją ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej. – Jesteśmy na końcówce prac zakładających kompleksowe zmiany. Na przełomie sierpnia i września będziemy gotowi, by pokazać założenia do projektu - powiedział Konrad Korbiński, wicedyrektor Departamentu Lecznictwa Ministerstwa Zdrowia, deklarując, że zmiany mają uwzględniać oczekiwania środowiska medycznego i pacjentów. Wyjaśnił także kwestię premiowania ośrodków w ramach KSO.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Resort zdrowia pracuje nad nowelizacją ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej.
Resort zdrowia pracuje nad nowelizacją ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej.
Adobe Stock

W dniach 5-7 sierpnia odbyła się XIV Letniej Akademii Onkologicznej dla Dziennikarzy. Jedna z sesji została poświęcona przyszłości Krajowej Sieci Onkologicznej.

Konrad Korbiński, wicedyrektor Departamentu Lecznictwa Ministerstwa Zdrowia przypomniał, że sieć jest już wdrażana w życie - po koniec lipca br. opublikowano listę świadczeniodawców zakwalifikowanych do Krajowej Sieci Onkologicznej (wykaz będzie obowiązywał przez dwa lata). Z kolei pod koniec sierpnia Ministerstwo Zdrowia podało wykaz 16 ośrodków, które będą monitorowały jakość opieki onkologicznej w ramach Krajowej Sieci Onkologicznej na terenie danego województwa.

– Wiele założeń KSO było krytykowanych, ale trzeba powiedzieć jasno, że samo podejście do standaryzacji, do stworzenia nowej struktury ośrodków onkologicznych jest działaniem w dobrą stronę. Na pewno nie powinniśmy z niej rezygnować, a jedynie poprawiać jej niedoskonałości. Podjęliśmy takie działania, które obecnie dyskutowane są wewnętrznie w ramach Krajowej Rady Onkologicznej. To rozwiązania, które przede wszystkim będą uzupełniały pewne braki sieci, a tych braków jest kilka - powiedział Konrad Korbiński.

– Na przełomie sierpnia i września będziemy gotowi, by pokazać założenia do projektu - dodał, deklarując, że zmiany mają uwzględniać oczekiwania środowiska medycznego i pacjentów.

Procedowanie przepisów umożliwiających działanie karty e-DiLO

Konrad Korbiński w pierwszej kolejności wskazał na braki związane z możliwością monitorowania i koordynacji opieki, braki dotyczące przepisów dotyczących karty e-DiLO.

Przypomniał, że jedną z propozycji zmian w ustawie o Krajowej Sieci Onkologicznej (KSO) jest wystawianie od 1 stycznia 2026 r. karty diagnostyki i leczenia onkologicznego (DILO) jedynie w postaci elektronicznej.

– Mamy nadzieję, że uda się znowelizować przepisy o KSO i w 2025 r. elektroniczna karta DiLO będzie wdrażana w sieci. Jest to niezwykle istotne, dlatego że karta DiLO jest nośnikiem nie tylko wiedzy i informacji o tym, jak jest prowadzony proces diagnostyczno-terapeutyczny, ale i narzędziem, które umożliwia jego koordynację oraz ma ułatwić pracę onkologom. Tylko poprzez wykorzystanie elektronicznej karty DiLO mamy możliwość automatyzacji wpisywania pewnych danych, co odciąży lekarzy i będzie sprzyjało podniesieniu jakości świadczeń - wyjaśnił ekspert.

Ciągłość opieki z włączeniem POZ

Według MZ kolejnym obszarem, który nie znalazł swojego odniesienia w przepisach ustawy o KSO, jest ciągłość opieki, a przede wszystkim jej definicja.

– KSO, jako struktura, powinna nie tylko zapewniać możliwość standaryzacji opieki, nie tylko zapewniać możliwość “rozłożenia” tych ośrodków onkologicznych równomiernie w Polsce, tak aby pacjenci mieli nieograniczony i równy dostęp do wysokiej jakości opieki onkologicznej, ale także powinna zapewniać koordynację i ciągłość opieki na wszystkich etapach diagnostyki i leczenia pacjenta. Obecne przepisy ustawy tak naprawdę skupiały się na procesie wyłącznie diagnostyki i leczenia, rozumianego jako zakończenie leczenia w ośrodku szpitalnym - powiedział

Doprecyzował, że przepisy nie obejmowały ośrodków podstawowej opieki zdrowotnej, niezwykle istotnego elementu procesu diagnostyki i profilaktyki chorób onkologicznych, a także etapu, który następuje po leczeniu, a więc rehabilitacji, a także etapu opieki kontrolnej, niezwykle kluczowej dla pacjentów onkologicznych, która powinna być sprawowana zgodnie ze ścieżkami pacjenta na poziomie opieki specjalistycznej, ale także na poziomie podstawowej opieki zdrowotnej.

Onkologia
Ekspercki newsletter z najważniejszymi informacjami dotyczącymi leczenia pacjentów onkologicznych
ZAPISZ MNIE
×
Onkologia
Wysyłany raz w miesiącu
Ekspercki newsletter z najważniejszymi informacjami dotyczącymi leczenia pacjentów onkologicznych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych jest Bonnier Healthcare Polska.

– Będziemy tak uzupełniać przepisy, by koordynatorzy byli odpowiedzialni za zapewnienie ciągłości opieki rozumianej od etapu wczesnej diagnostyki po zakończenie leczenia i opiekę kontrolną - poinformował Korbiński.

Każdy ośrodek zakwalifikowany do SOLO powinien mieć niezależność

MZ zapowiada też zmiany w przepisach dotyczących ośrodków SOLO.

– Było wiele głosów krytyki ze świata onkologii, że dzisiejsza struktura sieci ma charakter pionowy, a nie poziomy. W obecnym układzie ośrodki o wyższej referencyjności mają zadania zarządcze albo nadzorujące nad ośrodkami o niższym poziomie referencyjności. W naszej ocenie nie jest to podejście właściwe. Każdy ośrodek zakwalifikowany do SOLO powinien mieć niezależność, a sieć powinna wspierać współpracę - zaznaczył przedstawiciel resortu.

Ministerstwo nie chce przy tym na poziomie przepisów szczegółowo określać, jak współdziałanie szpitali miałoby wyglądać, zamierza wskazać jedynie jego ramy.

– My jako regulator, jako Ministerstwo Zdrowia, na pewno nie jesteśmy od tego, abyśmy w przepisach ustawowych narzucali model czy formę takiej współpracy. Chcemy wskazać w przepisach kierunek, ale decyzję o tym, w jakiej formie ta współpraca powinna być realizowana, chcielibyśmy oddać ośrodkom, bo nie zawsze ta współpraca może musi być sformalizowana - wyjaśnił.

Premiowanie ośrodków w ramach KSO niezależne od poziomu SOLO

Dodał, że wiele nieporozumień budziła kwestia związku kwalifikacji podmiotu na poszczególne poziomy SOLO z premiowaniem funkcjonowania ośrodków w sieci.

– Nieporozumienia wynikały prawdopodobnie z tego, że wprowadzenie sieci poprzedzone było pilotażem i w ramach tego pilotażu przewidziano dla poszczególnych poziomów zabezpieczenia onkologicznego pewne współczynniki korygujące. W momencie przeprowadzenia kwalifikacji i publikacji wykazu pojawiły się pytania, czy jeżeli ośrodek został zakwalifikowany na niższy poziom, to czy automatycznie oznacza to, że będzie miał przypisany niższy współczynnik korygujący, czyli otrzyma niższe finansowanie - powiedział Konrad Korbiński.

Jak wskazał, w tym zakresie obecne przepisy ustawy są jasne i wskazują, że współczynniki korygujące są związane wyłącznie ze spełnieniem przez ośrodek docelowych wskaźników jakości opieki onkologicznej.

– Współczynniki korygujące w żaden sposób nie będą powiązane z poziomem opieki, bo też nie jest taki cel motywacji finansowej, czy zastosowania współczynników korygujących, aby premiować dany poziom. Celem współczynników korygujących jest to, aby premiować jakość i niezależność i na pewno tutaj nie będzie to powiązane z poziomem - wyjaśnił Konrad Korbiński.

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.