Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii trafiła do konsultacji. Są zmiany dla ratowników medycznych
Projekt nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii został w czwartek skierowany do konsultacji publicznych. Dotyczy on m. in. zwolnienia jednostek Państwowej Inspekcji Sanitarnej z obowiązku uzyskania zezwolenia Prezesa Biura do spraw Substancji Chemicznych na wykorzystanie nowych substancji psychoaktywnych.

Jak podkreślili projektodawcy, projekt nowelizacji został opracowany ze względu na potrzebę uregulowania przepisów ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, dotyczących posiadania przez upoważnione jednostki nowych substancji psychoaktywnych.
Sanepid z nowymi uprawnieniami
W projekcie nowelizacji ustawy proponuje wprowadzenie zwolnienia dla jednostek organizacyjnych Państwowej Inspekcji Sanitarnej z obowiązku uzyskania zezwolenia Prezesa Biura do spraw Substancji Chemicznych na wykorzystanie nowych substancji psychoaktywnych.
"Mając na uwadze zakres działań podejmowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną w obszarze nowych substancji psychoaktywnych zaproponowane zwolnienie z obowiązku uzyskania zezwolenia jest uzasadnione" – oceniono.
Zmiany dotyczące misji ratunkowych
Ponadto, projekt nowelizacji zakłada dodanie odpowiednich przepisów dotyczących uproszczenia procedury uzyskiwania przez zespoły ratownictwa medycznego, certyfikowane w ramach globalnej inicjatywy Światowej Organizacji Zdrowia dotyczącej Zespołów Ratownictwa Medycznego (WHO EMT Initiative) oraz zespoły ratownictwa medycznego i grupy ratownicze, działające w ramach Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności (UMOL) pozwolenia na wywóz produktów leczniczych o działaniu przeciwbólowym na zagraniczne misje ratunkowe w zakresie pomocy humanitarnej.
Projekt również dostosowuje przepisy do postanowień Konwencji Narodów Zjednoczonych o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi.
Zgodnie z art. 17 ust. 7 Konwencji Strony zobowiązane są do wyznaczenia właściwych władz w zakresie przyjmowania i odpowiadania na prośbę dotyczącą podjęcia działań wobec statku korzystającego ze swobody żeglugi podejrzanego o współdziałanie w nielegalnym obrocie omawianymi środkami i substancjami.
Projekt nowelizacji wyznacza po stronie polskiej, jako organ właściwy do wydawania zezwoleń na podjęcie stosownych działań, Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji.
Projekt przewiduje, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Źródło: Puls Medycyny