Opieka telefoniczna ułatwia leczenie
W opiece nad pacjentem obok zastosowania najlepszego dla chorego leczenia bardzo ważne jest jego zaangażowanie w proces terapeutyczny. Dotyczy to szczególnie pacjentów opuszczających szpital z zaleceniem kontynuowania terapii w domu.
Warunkiem skuteczności postępowania leczniczego jest dobra współpraca pacjenta z lekarzem i personelem służby zdrowia, oraz jego motywacja do troski o własne zdrowie. Regularne wizyty lekarskie, które zwykle są ograniczone czasowo, okazują się w wielu sytuacjach niewystarczające do poinformowania chorego o wszystkich prozdrowotnych działaniach, które może podejmować na co dzień.
Mniejsza liczba hospitalizacji
Dotychczasowe badania dostarczyły wiedzy na temat korzyści płynących z prowadzenia dodatkowej opieki telefonicznej nad pacjentami z konkretnymi chorobami. Przyczynia się ona do częstszego stosowania profilaktyki chorób oraz do podwyższenia satysfakcji samych pacjentów. Jak dowodzą ostatnie badania (N Engl J Med 2010; 363:1245-1255), poszerzona opieka telefoniczna nad chorymi prowadzi do uzyskania lepszych wyników leczenia, przejawiających się zmniejszeniem liczby hospitalizacji. Pozwala ona także znacznie ograniczyć koszty leczenia. Jedyną przestrzenią, w której ponoszone koszty wzrosły, były wydatki na leki.
W przeprowadzonym w Stanach Zjednoczonych badaniu grupę 174 120 pacjentów przydzielono losowo do otrzymywania standardowej telefonicznej opieki medycznej lub jej wersji poszerzonej. W ramach tej drugiej częstość kontaktowania się z chorym była większa (do 5 razy w miesiącu) i więcej osób korzystało z porad zdrowotnych. Zespół, który prowadził opiekę nad pacjentami, składał się z personelu pielęgniarskiego, dietetyków, fizjoterapeutów i farmaceutów. Głównym zadaniem wsparcia telefonicznego pacjenta była kontrola stosowania się do zaleceń lekarskich, przyjmowania leków i zachęcanie do podejmowania korzystnych dla zdrowia zmian stylu życia (zmiana diety, zwiększenie aktywności fizycznej).
Z iloma stale konsultowanymi pacjentami utrzymujesz kontakt e-mailowy?
Prawie ze wszystkimi - 15,38 %
Mniej więcej z jedną trzecią - 23,08 %
Mniej niż z połową - 11,54 %
Tylko z kilkoma osobami - 30,77 %
Trudno powiedzieć - 19,23 %
Źródło: www.pulsmedycyny.pl
Cały artykuł na ten temat znajduje się w Pulsie Medycyny nr 17 (220).
Aktualna oferta prenumeraty Pulsu Medycyny
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: Jan Jastrzębski