Polecenia sprzeczne z etyką zawodową
Co zrobić, gdy pracodawca każe mi przyjmować większą liczbę pacjentów, niż jestem w stanie przyjąć? Czy jako lekarz mogę odmówić wykonania pewnych rzeczy, jeżeli mają być wykonane źle? Jakie przepisy to normują? - pyta czytelnik. Kwestię omawia ekspert prawny Pulsu Medycyny Sławomir Molęda.
Granica posłuszeństwa wobec pracodawcy
W art. 100 § 1 Kodeksu pracy, który nakazuje pracownikowi stosować się do poleceń przełożonych, zaznacza się, iż nakaz ten nie dotyczy poleceń sprzecznych z przepisami prawa. Pracownik nie powinien stosować się do takich poleceń, a zastosowanie się do nich nie zwalnia pracownika z odpowiedzialności za naruszenie prawa. Przepisy prawa, obok postanowień umowy o pracę, wyznaczają więc granicę posłuszeństwa pracownika.
W przypadku lekarzy kluczowe znaczenie ma przepis art. 4 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Stanowi on, że lekarz ma obowiązek wykonywać zawód zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz z należytą starannością. Przepis ten umożliwia lekarzowi powoływanie się na Kodeks etyki lekarskiej w celu odmowy wykonania tych poleceń pracodawcy, które go naruszają. Kodeks zawiera szczegółowe zalecenia, do których każdy lekarz powinien się stosować, choćby nawet były sprzeczne z poleceniami wydanymi mu przez pracodawcę.
Normy przyjęć
Kwestię liczby przyjmowanych pacjentów normuje pośrednio art. 8 Kodeksu, w myśl którego lekarz powinien przeprowadzić wszelkie postępowanie diagnostyczne, lecznicze i zapobiegawcze z należytą starannością, poświęcając im niezbędny czas. Lekarz nie powinien więc stosować się do polecenia pracodawcy, które nakazuje mu ograniczyć czas niezbędny do należytego udzielenia świadczeń w celu przyjęcia większej liczby pacjentów. Powinien przyjąć tylu pacjentów, ilu będzie w stanie należycie obsłużyć.
Do omawianej kwestii odnosi się również art. 11 Kodeksu, zgodnie z którym lekarz powinien zabiegać o wykonywanie swojego zawodu w warunkach, które zapewniają odpowiednią jakość opieki nad pacjentem. Zwracam uwagę, że artykuł ten posługuje się pojęciem „zabiegania" o odpowiednie warunki wykonywania zawodu. Obliguje więc lekarzy do czynienia starań w celu poprawy istniejących warunków, lecz nie uprawnia ich do odmowy udzielania świadczeń ze względu na warunki, które nie zapewniają odpowiedniej jakości opieki nad pacjentem.
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: Sławomir Molęda