Projekt nowej ustawy o systemie opieki zdrowotnej trafił do konsultacji
Po 1 stycznia 2005 r. instytucją zapewniającą i finansującą świadczenia zdrowotne udzielone w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego ma być nadal Narodowy Fundusz Zdrowia. Puls Medycyny przyjrzał się projektowi nowej ustawy o NFZ, którym jeszcze w kwietniu ma się zająć rząd.
Oddziały pozostaną
Według projektu, zachowana zostanie obecna struktura funduszu: 16 oddziałów wojewódzkich oraz centrala, której rola ma zostać ograniczona do techniczno-organizacyjnej obsługi funduszu.
Na razie nie przewiduje się jednak przyznania oddziałom wojewódzkim osobowości prawnej. Wśród zadań kierujących ich działalnością dyrektorów wymienia się m.in. kontraktowanie świadczeń zdrowotnych, dbanie o właściwą realizację planu finansowego oddziału, kontrolę świadczeniodawców i aptek, nabywanie praw i zaciąganie zobowiązań w imieniu funduszu, wydawanie indywidualnych decyzji w sprawach ubezpieczenia zdrowotnego. Z zapisów projektu wynika, że na podstawie pisemnego upoważnienia prezesa funduszu dyrektor oddziału będzie mógł wykonywać także inne zadania, ale nie sprecyzowano jakie.
W celu zapewnienia udziału ubezpieczonych w zarządzaniu pieniędzmi pochodzącymi ze składek proponuje się powoływanie w oddziałach wojewódzkich rad z 4-letnią kadencją. W ich skład wchodzić mają: przedstawiciele ubezpieczonych wybrani w powszechnych wyborach, przedstawiciele 4 korporacji zawodowych - lekarzy, pielęgniarek, aptekarzy i diagnostów laboratoryjnych, a także reprezentant wojewody.
Rada profesjonalistów?
Rada Narodowego Funduszu Zdrowia składać się będzie z 8 osób, powoływanych przez prezesa Rady Ministrów na 5 lat. Kandydat na przewodniczącego rady będzie jak dotychczas wskazywany wspólnie przez ministrów zdrowia i finansów. Jeden członek rady będzie powoływany na wniosek rzecznika praw obywatelskich, podobne uprawnienia będzie miała Komisja Wspólna Rządu i Samorządu. W celu nieprzerwanego funkcjonowania rady połowa jej członków podlegać będzie wymianie co 30 miesięcy.
Projekt ustawy wprowadza wymogi dotyczące kwalifikacji członków rady. Ewentualni kandydaci nie będą mogli być wcześniej prawomocnie skazani za przestępstwo umyślne. Będą musieli wykazać się wykształceniem wyższym, wiedzą i doświadczeniem dającym rękojmię prawidłowego wykonywania obowiązków członka rady funduszu i posiadaniem uprawnień koniecznych do zasiadania w radach nadzorczych jednoosobowych spółek Skarbu Państwa. Członkowi rady będzie przysługiwało wynagrodzenie za pracę, którego wysokość ustali w drodze rozporządzenia prezes Rady Ministrów.
Projekt zdecydowanie rozszerza kompetencje rady. Do jej najważniejszych uprawnień należeć będzie powoływanie i odwoływanie prezesa funduszu, jego zastępców oraz dyrektorów oddziałów wojewódzkich, uchwalanie rocznego planu finansowego funduszu i opiniowanie rocznego sprawozdania z jego wykonania, ustalanie systemu wynagrodzeń dla pracowników funduszu, w tym także dla prezesa.
Prezes mniej samodzielny
Funduszem kierować będzie prezes, powoływany i odwoływany przez radę funduszu na wspólny wniosek ministra zdrowia i ministra finansów. W szczególnie uzasadnionych przypadkach rada będzie mogła odwołać prezesa funduszu także bez takiego wniosku, ale wtedy będzie musiała niezwłocznie poinformować o tym obydwu ministrów, przedstawiając uzasadnienie takiej uchwały.
Do zadań prezesa należeć będzie m.in. bieżące zarządzanie funduszami i mieniem NFZ, wykonywanie uchwał rady funduszu, sporządzanie rocznych planów i sprawozdań finansowych funduszu, bieżące nadzorowanie działalności oddziałów wojewódzkich, rozpatrywanie odwołań od decyzji ich dyrektorów w indywidualnych sprawach z zakresu ubezpieczenia zdrowotnego.
Finanse pod kontrolą
Fundusz będzie jednostką organizacyjną należącą do sektora finansów publicznych. Nadzór nad jego gospodarką finansową powierza się w projekcie nowej ustawy ministrowi finansów. Określono dokładnie procedurę przyjmowania planu finansowego funduszu. Jego projekt będzie sporządzał do 10 sierpnia prezes funduszu, a następnie przedstawiał go do zaopiniowania Komisji Finansów Publicznych Sejmu. Niewydanie opinii w terminie 14 dni od dnia otrzymania projektu planu finansowego będzie równoznaczne z wydaniem opinii pozytywnej.
Projekt planu finansowego zaopiniowany przez komisję sejmową będzie musiał być niezwłocznie uchwalony przez radę funduszu i przekazany do zatwierdzenia ministrowi finansów w porozumieniu z ministrem zdrowia. W przypadku odmowy zatwierdzenia planu, prezes funduszu będzie musiał usunąć nieprawidłowości we wskazanym terminie i ponownie niezwłocznie przedstawić go za pośrednictwem rady funduszu do akceptacji ministrowi finansów i ministrowi zdrowia.
Projekt ustawy zakłada, że w planie finansowym będą określone środki finansowe dla oddziałów wojewódzkich. Ich podział będzie się opierał na liczbie ubezpieczonych, skorygowanej danymi o migracji ubezpieczonych między oddziałami. Szczegółowy tryb i kryteria alokacji środków pomiędzy oddziały określa w drodze rozporządzenia Rada Ministrów. W planie finansowym w części dotyczącej centrali funduszu będą wyodrębnione środki na sfinansowanie świadczeń zdrowotnych realizowanych przez szpitale kliniczne i instytuty naukowo-badawcze w zakresie wskazanym przez Agencję Oceny Technologii Medycznych.
Przewiduje się, że fundusz, za zgodą ministra finansów, będzie mógł zaciągać gwarantowane przez Skarb Państwa krótkoterminowe pożyczki i kredyty.
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: Ewa Szarkowska