Tylko 40 proc. Polaków poddałoby się operacji wykonywanej przez sztuczną inteligencję [RAPORT]
Opinie pacjentów na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w medycynie są mieszane i trudno mówić o entuzjazmie czy powszechnej akceptacji. Badanie wśród polskich pacjentów wskazało, że choć 67 proc. sądzi, że AI może ulepszyć proces leczenia, to jedynie 37 proc. z zadowoleniem powitałoby jej zastosowanie w diagnostyce medycznej, a tylko 40 proc. poddałoby się operacji wykonywanej przez AI - czytamy w raporcie „Sztuczna inteligencja w zdrowiu. Bezpieczeństwo prawne i wykorzystanie w Polsce”.

W innym badaniu, dotyczącym opartych na AI urządzeniach do noszenia (wearables), tylko 20 proc. pacjentów uznało, że korzyści z takich urządzeń przewyższają ryzyka, a 35 proc. odmówiłoby stosowania takiego urządzenia w swoim leczeniu.
Pacjenci doceniają potencjalne korzyści AI w medycynie, ale...
Jak czytamy w raporcie, pacjenci doceniają potencjalne korzyści z AI, ale przeważa opinia, że jego zastosowanie w leczeniu pacjenta powinno odbywać się pod nadzorem lekarza. Autorzy raportu wskazują na przyczyny braku entuzjazmu do AI:
- brak zrozumienia i przejrzystości działania AI,
- przekonanie, że AI nie jest w stanie w pełni zrozumieć ludzi i nie będzie potrafiło się dobrze komunikować (np. wyjaśnić postawioną diagnozę i sposób leczenia),
- obawy, że pacjent będzie traktowany przedmiotowo, jeśli będzie miał mniej kontaktu z personelem medycznym, niepewność co do poufności danych przekazywanych AI.
“Ta sama innowacja technologiczna (np. określone zastosowanie AI w medycynie) może być postrzegana zarówno pozytywnie, jak i negatywnie, co określa się jako paradoks technologii” - czytamy.
“Na przykład pacjent może zauważać, że przygotowywany przez aplikację AI program dietetyczny dobrze dopasowuje się do jego indywidualnych potrzeb i stylu życia. Jednak z jednej strony może być to odebrane pozytywnie (jako korzyść z dobrze dobranej diety), ale może też prowadzić do negatywnego poczucia, że AI zbyt dużo o pacjencie wie. Pacjent może też docenić, że pod wpływem AI wygrywa z otyłością, ale jednocześnie być niezadowolony z tego, że AI ingeruje w jego życie. Wreszcie – jeśli pacjent zauważa, że aplikacja dietetyczna AI poprawia jakość jego życia (np. wygoda w planowaniu posiłków), może też z dezaprobatą stwierdzić, że aplikacja ta skomplikowała mu życie, ponieważ stworzyła mu nowe potrzeby (np. potrzeba wsparcia w planowaniu posiłków)” - wyjaśnili autorzy raportu.
Dlatego - jak wskazują - projektując rozwiązania oparte o AI “warto zadbać nie tylko o stronę medyczną (skuteczność w leczeniu), ale również sposób, w jaki pacjenci będą takie rozwiązanie postrzegali na podstawie jego opisu, wyglądu czy sposobu interakcji z pacjentem”. Wyjaśnili także, jak rozwijać AI, żeby budować zaufanie pacjentów.
Źródło: www.sgh.waw.pl
PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak zbudować stabilny ekosystem rozwoju AI w ochronie zdrowia w Polsce [RAPORT]
Źródło: Puls Medycyny