AdA 2.0 nie wprowadza nowych ograniczeń. NIA apeluje do prezydenta o podpisanie zmian
Przedstawiciel Naczelnej Izby Aptekarskiej wziął udział w posiedzeniu prezydenckiej Rady do spraw Ochrony Zdrowia. Tematem spotkania były wprowadzane zmiany w ustawie Prawo farmaceutyczne, tzw. AdA 2.0. Stanowisko NIA pozostaje niezmienne w tej kwestii.
Jeśli chcesz przeczytać cały artykuł, wypełnij poniższe pola
Jeśli chcesz przeczytać cały artykuł, wypełnij poniższe pola

Naczelna Rada Aptekarska wskazuje, że zmiana prawa uniemożliwiająca dalsze przejmowanie aptek przez podmioty sieciowe stanowi realizację jednego z najważniejszych postulatów środowiska farmaceuty, który był wielokrotnie zgłaszany do właściwych ministrów, Głównego Inspektora Farmaceutycznego oraz przedstawicieli władzy ustawodawczej.
PRZECZYTAJ TAKŻE: AdA 2.0: na rynku aptecznym jest miejsce dla obu graczy
Zwłoka w przyjęciu AdA 2.0 może mieć nieodwracalne skutki
Jak podnosi NIA, każda zwłoka w zmianie ustawy Apteka dla Aptekarza będzie oznaczać nieodwracalne skutki, w tym całkowitą likwidację aptek ogólnodostępnych prowadzonych przez farmaceutów i pełną monopolizację obrotu detalicznego produktami leczniczymi przez podmioty sieciowe.
– Zasadniczym celem procedowanych zmian legislacyjnych jest zlikwidowanie praktyki obchodzenia prawa regulującego funkcjonowanie aptek w Polsce, stanowiącej zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego polskich pacjentów, w tym występującego zjawiska posługiwania się firmami słupami oraz spółkami zarejestrowanymi w tzw. rajach podatkowych. Procedowana nowelizacja ustawy – Prawo farmaceutyczne jest również niezbędna dla ochrony polskich przedsiębiorstw uczciwie i zgodnie z prawem prowadzących apteki ogólnodostępne - tłumaczy NIA.
Ponadto Naczelna Rada Aptekarska podkreśla, że zmiany w ustawie – Prawo farmaceutyczne nie wprowadzają nowych ograniczeń oraz nie wykraczają poza cel ustawy o aptece dla aptekarza z 2017 roku.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Farmaceuci murem za AdA 2.0. "Wierzymy, że fałszywa narracja sieci nie przekona prezydenta"
NIA obala mity o AdA 2.0
Samorząd aptekarski przypomina także, że AdA 2.0:
- w pełni chroni własność i prawo dziedziczenia;
- nie wpłynie na wysokość cen leków oraz na ich dostępność dla pacjentów;
- nie przewiduje zamykania istniejących aptek ogólnodostępnych oraz nie ogranicza ich działalności;
- nie nakłada na podmioty prowadzące apteki ogólnodostępne lub podmioty kontrolujące takie podmioty obowiązku zbycia aptek;
- nie nakłada na podmioty prowadzące apteki ogólnodostępne żadnych nowych obowiązków; podmioty te nie muszą zmieniać swojej działalności oraz dostosowywać jej do nowych wymogów, ponieważ takie nie są wprowadzane;
- nie wywłaszcza żadnego podmiotu, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio;
- doprecyzowuje wyłącznie przepisy ustawy – Prawo farmaceutyczne, aby osiągnąć cele ustawy Apteka dla aptekarza;
- nie odnosi się do prawa zbywania aptek ogólnodostępnych i przenoszenia zezwoleń na ich prowadzenie, w szczególności nie przewiduje obowiązku zbywania aptek na rzecz farmaceutów lub spółek farmaceutów;
- nie dotyczy przejmowania kontroli nad podmiotami prowadzącymi apteki ogólnodostępne w wyniku nabycia spadku.
Uchwalając w 2017 roku ustawę AdA przyjmowano, że jej wejście w życie zagwarantuje, że nie nastąpi zmniejszenie liczby aptek prowadzonych lub kontrolowanych przez farmaceutów i spółki farmaceutów w stosunku do liczby aptek prowadzonych lub kontrolowanych przez inne podmioty. Ustawa nowelizująca doprecyzowuje wyłącznie przepisy ustawy – Prawo farmaceutyczne w taki sposób, aby w pełni osiągnięte zostały cele ustawy o aptece dla aptekarza, która obowiązuje od 6 lat.
W związku z tym Naczelna Rada Aptekarska zwraca się z prośbą do Prezydenta o podpisanie AdA 2.0.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Rada ds. Ochrony Zdrowia zajmie się AdA 2.0. Zmiany nadal wzbudzają kontrowersje
Źródło: Puls Farmacji