Coraz bliżej Standardów Holistycznej Edukacji Diabetologicznej

MM
opublikowano: 07-05-2015, 16:07

Stowarzyszenie Edukacji Diabetologicznej w porozumieniu z Naczelną Radą Pielęgniarek i Położnych przystąpiło do opracowania koncepcji Standardów Holistycznej Edukacji Diabetologicznej. Ma być to odpowiedź na jedną z najważniejszych potrzeb sygnalizowanych przez środowisko pielęgniarek, położnych oraz pacjentów zmagających się z cukrzycą.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

"Geneza prac nad standardami, które w tej chwili trwają, sięga również naszej ubiegłorocznej inicjatywy, czyli powołania Grupy Roboczej, której członkowie, po przeanalizowaniu aktualnej sytuacji pacjentów z cukrzycą, zdefiniowali ograniczenia i wypracowali konkretne rekomendacje zmian w kluczowych obszarach systemu opieki zdrowotnej. Jednym z ograniczeń uznano brak odrębnej procedury świadczenia edukacyjnego dla pacjentów, u których po raz pierwszy rozpoznano cukrzycę, realizowanego przez edukatora do spraw diabetologii. Dlatego też zarekomendowano wydzielenie  takiego świadczenia jako odrębnej procedury i wypracowanie schematu edukacji. Ale żeby móc zrealizować taką rekomendację trzeba oprzeć się na konkretnym, jednolitym i akceptowalnym wzorze, który oczywiście będzie mógł ewoluować wraz z postępem wiedzy na temat cukrzycy. Odpowiedzią na to są właśnie Standardy Holistycznej Edukacji Diabetologicznej, w przygotowanie których zaangażowało się kilkudziesięciu członków naszej organizacji"– podkreśliła Beata Stepanow, prezes Stowarzyszenia Edukacji Diabetologicznej.

Archiwum

Inicjatywa to także wynik rozmów i konsultacji prowadzonych przez członków organizacji z przedstawicielami Ministerstwa Zdrowia. Opracowane wytyczne mają za zadanie ujednolicenie zasad postępowania w edukacji z pacjentem diabetologicznym, a także rodziną i środowiskiem, w którym przebywa. Holistyczna Edukacja Diabetologiczna ma obejmować edukacją terapeutyczną chorych z cukrzycą, pacjentów ze stanem przedcukrzycowym oraz osoby z grupy podwyższonego ryzyka wystąpienia choroby. Ma ona także bazować na indywidualnym podejściu do pacjenta oraz spersonalizowanym planie edukacyjnym.

Standardy przydatne będą edukatorom do spraw diabetologii, jako zasady dobrej praktyki zawodowej i są zgodne z „Zaleceniami klinicznymi dotyczącymi postępowania u chorych na cukrzycę 2015” - Stanowiskiem Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego (PTD). W myśl tego stanowiska edukacja powinna być realizowana w uporządkowany sposób obejmując edukację w okresie rozpoczynania terapii, a następnie reedukację, na podstawie corocznej oceny potrzeb szkoleniowych pacjenta bądź na jego prośbę.

Zapowiadane przez SED Standardy Holistycznej Edukacji Diabetologicznej według ich twórców wpisują się w zalecenia PTD.

 

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: MM

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.