Ministerstwo przyjrzy się wnikliwie problemowi
Artur Fałek, dyrektor Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji Ministerstwa Zdrowia
W świetle art. 94 a ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne: „Zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności”. Ponadto art. 49 ust. 3 ustawy refundacyjnej wyraźnie zabrania stosowania jakichkolwiek form zachęty w stosunku do leków refundowanych, w tym sprzedaży uwarunkowanej, upustów, rabatów, bonifikat, pakietów i uczestnictwa w programach lojalnościowych, darowizn, nagród, prezentów, upominków, wycieczek, loterii, losowań, wszelkich form użyczeń, transakcji wiązanych, ułatwień, zakupów lub usług sponsorowanych, wszelkiego rodzaju talonów, bonów oraz innych niewymienionych z nazwy korzyści.
Przedmiotowy program, jak słusznie zauważyła NRA, ma na celu propagowanie idei rabatowania produktów leczniczych i zwiększenie ich sprzedaży, stwarzając jedynie pozór sprawowania opieki farmaceutycznej. Należy wskazać, iż powyższe jest zastrzeżone dla osób wykonujących zawód farmaceuty. Trzeba pamiętać, że apteki to przede wszystkim placówki ochrony zdrowia, a farmaceuta jest zawodem zaufania publicznego.
Spostrzeżenia NRA są dla naszego resortu niezwykle cenne. Należy jednak wskazać, że organami właściwymi w zakresie postępowań dotyczących reklamy aptek i ich działalności są wojewódzcy inspektorzy farmaceutyczni. Ministerstwo wnikliwie przyjrzy się jednak zasygnalizowanemu problemowi i dokona jego gruntownej analizy.
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: Artur Fałek, dyrektor Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji Ministerstwa Zdrowia