Nowe zawody medyczne - ogłoszono rozporządzenie ws. ustawicznego kształcenia zawodowego
Znamy już ostateczną liczbę punktów edukacyjnych za poszczególne formy ustawicznego rozwoju zawodowego, jakie będą obowiązywały osoby wykonujące nowe zawody medyczne. Rozporządzenie w tej sprawie opublikowano w Dzienniku Ustaw, zacznie obowiązywać 15 maja 2024 r.

30 kwietnia w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie ministra zdrowia w sprawie ustawicznego rozwoju zawodowego osób wykonujących niektóre zawody medyczne.
To jedno z rozporządzeń szczegółowo określających obowiązki 15 nowych zawodów medycznych (m.in. techników farmaceutycznych, opiekunów medycznych, asystentek stomatolgicznych, elektroradiologów), które uregulowała ustawa o niektórych zawodach medycznych.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli 15 maja.
CZYTAJ WIĘCEJ: Nowe zawody medyczne – 26 marca zaczęła obowiązywać ustawa [NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE]
Jedną z ważniejszych zmian, które wprowadziła ustawa o niektórych zawodach medycznych, jest obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego. Obowiązek ten może być realizowany w ramach kształcenia podyplomowego (szkolenie specjalizacyjne lub kurs kwalifikacyjny) lub doskonalenia zawodowego (kurs doskonalący lub samokształcenie).
W rozporządzeniu określono:
- formy samokształcenia dostępne dla osób wykonujących zawody medyczne,
- liczbę punktów edukacyjnych za poszczególne formy ustawicznego rozwoju zawodowego wraz z dokumentami potwierdzającymi ich realizację oraz liczbę punktów niezbędnych do zaliczenia obowiązku doskonalenia zawodowego,
- wzór karty rozwoju zawodowego osoby wykonującej zawód medyczny.
Zgodnie z rozporządzeniem, dopełnienie przez osobę wykonującą dany zawód medyczny obowiązku ustawicznego rozwoju zawodowego polega na uzyskaniu w 5-letnim okresie rozliczeniowym, zwanym dalej „okresem edukacyjnym”, co najmniej 200 punktów edukacyjnych za udział w wybranych formach ustawicznego rozwoju zawodowego, w tym 120 punktów edukacyjnych za udział w kursie doskonalącym.
Przykładowe formy samokształcenia, które mogą być zaliczone do ustawicznego kształcenia zawodowego:
- udział w seminarium - 2 punkty edukacyjne za każdą godzinę dydaktyczną (45 minut) trwania seminarium;
- udział w trwających nie krócej niż 4 godziny dydaktyczne: kongresie, zjeździe, konferencji lub sympozjum naukowym, przy czym godzina dydaktyczna trwa 45 minut - 5 punktów edukacyjnych za każdy dzień;
- udział w posiedzeniu szkoleniowym stowarzyszenia będącego, zgodnie z postanowieniami jego statutu, towarzystwem naukowym lub stowarzyszeniem zawodowym o zasięgu ogólnokrajowym, zrzeszającym przedstawicieli danego zawodu medycznego lub samorządu zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów, lub samorządu zawodowego pielęgniarek i położnych, lub samorządu zawodowego farmaceutów, lub samorządu zawodowego fizjoterapeutów - 10 punktów edukacyjnych za każdy dzień;
- przygotowanie i wygłoszenie referatu lub prezentacji naukowej w formie plakatu lub doniesienia zjazdowego na trwających nie krócej niż 4 godziny dydaktyczne: kongresie, zjeździe, konferencji, sympozjum naukowym albo posiedzeniu szkoleniowym stowarzyszenia będącego, zgodnie z postanowieniami jego statutu, towarzystwem naukowym lub stowarzyszeniem zawodowym o zasięgu ogólnokrajowym, zrzeszającym przedstawicieli danego zawodu medycznego, przy czym godzina dydaktyczna trwa 45 minut - 25 punktów edukacyjnych;
- udział w warsztacie szkoleniowym - 5 punktów edukacyjnych za każdą godzinę dydaktyczną (45 minut) trwania warsztat u szkoleniowego;
- udział w kursie lub szkoleniu zakończonym egzaminem - 3 punkty edukacyjne za każdą godzinę dydaktyczną (45 minut) trwania kursu lub szkolenia;
- udział w kursie lub szkoleniu - 1 punkt edukacyjny za każdą godzinę dydaktyczną (45 minut) trwania kursu lub szkolenia;
- udział w szkoleniach prowadzonych przez podmiot, z którym osoba wykonująca dany zawód medyczny ma podpisaną umowę o pracę, umowę cywilnoprawną lub w którym wykonuje zawód medyczny w formie wolontariatu - 2 punkty edukacyjne za każdą godzinę dydaktyczną (45 minut) trwania kursu lub szkolenia;
- udział w trwającym nie krócej niż 2 godziny dydaktyczne i zakończonym testem kursie realizowanym za pośrednictwem sieci internetowej z ograniczonym dostępem, przy czym godzina dydaktyczna trwa 45 minut - 2 punkty edukacyjne za każdą godzinę dydaktyczną (45 minut) trwania kursu.
Źródło: Puls Medycyny